عنکبوت ها هم خواب می بینند! کشف دوره های خواب REM در آنها

به گزارش وبلاگ روزنوشت، یک کشف تازه در خصوص عنکبوت ها می تواند بعضی از فرضیات قدیمی ما در خصوص توانایی های شناختی بندپایان را به چالش بکشد.

عنکبوت ها هم خواب می بینند! کشف دوره های خواب REM در آنها

بر اساس تحقیقی که حرکات چشم ها و بدن عنکبوت ها را در هنگام خواب مورد آنالیز قرار داده، ممکن است این عنکبوت های کوچک در حال خواب، وارد یک حالت خواب شبیه به خواب حرکت سریع چشم (REM) در انسان و سایر مهره داران شوند.

تا به امروز، بیشتر مطالعات خواب بر روی حیوانات مهره داران متمرکز شده بود. اما اخیراً شواهدی از خواب REM در بی مهرگانی مانند سرپایان و اختاپوس ها مشاهده شده بود.

آیا این موجودات خواب می بینند؟ کدام حیوانات دیگر خواب REM را تجربه می نمایند؟

شاید پاسخ به این سؤالات بتواند ما را به پاسخ معما های گیج نماینده تری برساند، مانند اینکه چرا خواب REM تکامل یافته است؟ و در صورت وجود، چه هدفی را دنبال می نماید؟

اخیراً، تیمی از محققان به رهبری دانیلا روسلر، زیست شناس رفتاری و تکاملی از دانشگاه هاروارد دریافتند که گونه ای از عنکبوت جهنده به نام Evarcha arcuata خواب REM دارند.

هنگام غروب، این عنکبوت های ریز خود را از یک نخ آویزان می نمایند و در آن موقعیت و در تمام طول شب بی حرکت می مانند، یا بهتر بگوییم، نه کاملاً بی حرکت. عنکبوت های بالغی که به وسیله روسلر و همکارانش مشاهده شدند دوره هایی از فعالیت شدید را نشان دادند: مثلا در دوره های شکم هایشان منقبض می گردد، یا پا هایشان در حالتی که دفاعی به نظر می رسد، جمع می گردد.

این حرکات شبیه به تکان های خواب REM گربه ها و سگ ها است. اما، حداقل در عنکبوت های بالغ، معین اینکه عنکبوت ها دقیقاً چه می نمایند سخت بود.

از آنجا که نوجوانان این گونه، در حال رشد و بلوغ بدون رنگدانه و بنابراین شفاف هستند، می توان آنچه را که در بدن آن ها در این دوره از فعالیت شبانه می گذرد مشاهده و ضبط کرد.

لوله های شبکیه عنکبوت ها می تواند برای تنظیم دید عنکبوت ها جابجا گردد.

یک شاخص تشخیصی خواب REM، حرکت سریع چشم است. بنابراین، مشاهده مستقیم لوله های شبکیه E. arcuata spiderlings می تواند نشان دهد که آیا اتفاقی که برای این عنکبوت ها می افتد، در واقع شبیه خواب REM است یا خیر.

محققان از 34 عنکبوت E. arcuata در بخش های چهار ساعته حین خواب فیلمبرداری کردند. آن ها بعلاوه یک سیستم یادگیری ماشینی ساختند که می تواند حرکت شبکیه را در عنکبوت ها شناسایی نمایند. سپس فیلم های به دست آمده را با دقت مطالعه کردند.

ویدئو های آن ها نه تنها حرکات شبکیه را در عنکبوت های در حال خواب به تصویر می کشید، بلکه نشان داد که حرکت شبکیه چشم را با انقباضات پاها هماهنگ است.

نکته جالب در خصوص این مطالعه این است که عنکبوت های جهنده بندپایان کوچک بسیار بصری هستند و بینایی فوق العاده خوبی دارند.

جلوی صورت آن ها 2 چشم بزرگ وجود دارد و آن ها شش چشم کوچکتر دور سر خود دارند تا میدان دید وسیعی داشته باشند. تحقیقات حتی نشان می دهد که بینایی آن ها ممکن است چهار رنگ باشد.

در انسان، الگو های حرکتی چشم در طول خواب REM با خواب و رویا تماشا مرتبط است.

بنابراین خواب عنکبوت ممکن است شامل رویا های بصری نیز باشد، یا ممکن است عملکردی داشته باشد که با بینایی ارتباط دارد.

این تحقیق در PNAS منتشر شده است.

منبع: یک پزشک

به "عنکبوت ها هم خواب می بینند! کشف دوره های خواب REM در آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عنکبوت ها هم خواب می بینند! کشف دوره های خواب REM در آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید