عرضه خانه های خالی به بازار مسکن، علت افزایش معاملات

به گزارش وبلاگ روزنوشت، یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که یکی از دلیل های رشد تعداد معاملات در آذر ماه، عرضه خانه های خالی است. در واقع اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی موجب شد حقوقی ها واحدهای خود را به بازار عرضه نمایند.

عرضه خانه های خالی به بازار مسکن، علت افزایش معاملات

به نقل از ایسنا، تعداد معاملات مسکنی که در آذر ماه انجام شد 9.8 هزار فقره بود که نسبت به آبان ماه رشد 33 درصدی داشت. تحلیل بعضی از کارشناسان این است که این رشد از ناحیه افزایش عرضه اجرا شده است. در این خصوص یک کارشناس بازار مسکن دو علت را برای افزایش نسبی معاملات مسکن شهر تهران در ماه های آبان و آذر بیان می نماید.

به گفته ایرج رهبر تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی و فشار به بانک ها برای خروج از بنگاه داری، موجب شده که بسیاری از دستگاه ها، ارگان ها و بانک ها واحدهای خود را به بازار عرضه نمایند.

او علت دوم را رفتار سنتی بازار می داند، در واقع کسانی که منتظر برنامه های دولت بودند وارد بازار شدند. ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به علت تامین زمین زمان بر است، بنابراین کسانی که قصد خرید مسکن دارند در ماه های پایانی سال اقدام به خرید می نمایند.

ایرج رهبر بیشتر خریداران را خریدار مصرفی می داند. شاید خریدهای سرمایه هم باشد اما به صورت کلان نیست چرا که اگر بیش از سه ماه واحد خود را خالی نگه دارند باید مالیات بدهند. البته احتمالا بعضی از سفته بازان الان آپارتمان بخرند و تا عید بفروشند.

به اعتقاد او دو برنامه مهم دولت شامل مذاکرات بین المللی و پروژه نهضت ملی مسکن به نتیجه برسد می تواند در رونق ساخت و ساز و افزایش معاملات موثر باشد. در این شرایط بخش خصوصی هم وقتی ببیند دولت در حال عرضه مسکن به بازار است نسبت به فروش املاک خود ترغیب می گردد. این مساله می تواند به ثبات و حتی مقداری کاهش قیمت بیانجامد.

این کارشناس بازار مسکن درباره آینده بازار مسکن می گوید: ثبات یا کاهش قیمت مسکن به تورم عمومی بستگی دارد. درست است که مسکن ظرفیت رشد سنگین قیمت را ندارد اما اگر تورم باشد، حداقل معادل یک سوم تورم، مسکن رشد می نماید.

او درباره ماه های پایانی سال این طور پیش بینی می نماید که رشد قیمت زیاد نیست و همین روال آرام بازار مسکن طی می گردد.

منبع: ایسنا

منبع: بلاگ دیوار

به "عرضه خانه های خالی به بازار مسکن، علت افزایش معاملات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه خانه های خالی به بازار مسکن، علت افزایش معاملات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید