راز پیوستن و ماندگار شدن در فهرست فیاپف

به گزارش وبلاگ روزنوشت، تهران (پانا) - خبر پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف یکی از مهم ترین خبرهای سی وهشتمین دوره این جشنواره است؛ البته نه تنها این دوره که برگزارکنندگان این رویداد آن را یکی از اتفاقات مهم سینمای ایران می دانند.

راز پیوستن و ماندگار شدن در فهرست فیاپف

به گزارش ایران، قرار دریافت در فهرست 15 جشنواره رقابتی درجه یک جهانفیاپف فدراسیون بین المللی انجمن های تهیه کنندگان فیلم است؛ سازمانی غیردولتی که با هدف نظارت و ارزش گذاری بر جشنواره های بین المللی سینمای جهان پایه گذاری شده است. پیوستن به فیاپف را رضا میرکریمی در دوره چهارساله دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر قول داده بود. وعده ای که منتقدانش آن را خیالپردازی عنوان می کردند که حالا در زمان دبیری محمد مهدی عسگرپور عملی شده است. امیر اسفندیاری معاون دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران می گوید: سه سال نمایندگان فیاپف در جشنواره حضور داشتند و بر اساس چک لیستی که داشتند همه اتفاقات جشنواره از نمایش فیلم گرفته تا کیفیت پخش تصویر و حضور میهمانان خارجی را آنالیز می کردند. در این سه سال با تمام استانداردها مطابقت داشتیم. تنها مانع اختلاف زمانی بود که با توجه به جابه جایی زمان و برگزاری جشنواره در خردادماه این مشکل حل شد و جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست 15 جشنواره رقابتی درجه یک جهان نهاده شد.

موفقیت ملی و ترغیب فیلمسازان خارجی

با پیوستن به فیاپف جشنواره جهانی فیلم فجر به جمع فهرست جشنواره های رقابتی مهم و معتبر جهان افزوده شده و به زبان عمومی تر، جشنواره فجر رتبه الف گرفته است. 16 جشنواره در این فهرست واقع شده است و به گفته رضا میرکریمی دبیر پیشین جشنواره جهانی فیلم فجر یک جشنواره باسابقه در امریکای شمالی به خاطر عملکرد ضعیفش در سال های اخیر در حال خارج شدن از این فهرست است. بر اساس آنچه کامیار محسنین مدیر روابط بین الملل این جشنواره گفته حالا جشنواره جهانی فیلم فجر در کنار جشنواره هایی مانند کن، ونیز، برلین، سن سباستین، لوکارنو، مسکو، کارلووی واری، ورشو، تالین، شانگهای، توکیو، گوآ، قاهره و ماردل پلاتا واقع شده است. اما حضور در این فهرست چه امتیازهایی برای جشنواره جهانی فیلم فجر دارد. اسفندیاری ترغیب فیلمسازان به حضور در جشنواره ای را که در رده الف واقع شده است مهم ترین امتیاز برای جشنواره می داند و در ادامه می افزاید: همیشه جشنواره هایی که در این فهرست قرار داشتند در ایمیل های دعوتشان بر این نکته ترغیب کننده تأکید داشتند که مثلاً تالین جزو جشنواره A جهانی است. این نکته برای فیلمسازان مهم است که فیلم شان در جشنواره برتر و تراز اول جهانی رقابت داشته باشد. بنابراین مسلماً فیلمسازان تمایل بیشتری برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر خواهند داشت. اگر چه جشنواره جهانی فیلم فجر بواسطه برگزاری مداوم 38 دوره، اعتبار جهانی کسب نموده بود اما تأیید آن از سوی یک سازمان بین المللی و قرار دریافت اسم جشنواره در کنار کن، برلین و... نه تنها برای جشنواره جهانی فیلم فجر و برای سینما بلکه برای کشور آورده هایی خواهد داشت. به همین خاطر این اتفاق یک موفقیت ملی است و باید مسرور بود. من به سینمای ایران بابت کسب چنین موفقیتی در روزهای آغازین سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تبریک می گویم.

مراقبت های ویژه برای استمرار

آنطور که برگزارکنندگان جشنواره می گویند جشنواره جهانی فیلم فجر طی چند سال از هفت خان سخت سنجش گذشته تا به این نقطه و صندلی برسد. قرار دریافت در جمع 15 جشنواره برتر رقابتی جهان اتفاق فرخنده ای است اما همان طور که رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور در این روزها بارها تأکید نموده اند این اتفاق مسئولیت را سنگین تر می نماید. به گفته اسفندیاری برای نگه داشتن این استاندارد و استمرار آن باید کوشش کرد: تمرکز جشنواره فیلم فجر همیشه بر بهتر دیده شدن فیلم های ایرانی در جهان بوده است. شاید این یکی از ویژگی های جشنواره ما باشد که میهمانان خارجی اولویتشان دیدن فیلم های بیشتر از کشور خودمان است. باید تمام خصوصیاتی را که باعث شده جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست 15 جشنواره برتر جهان قرار بگیرد حفظ کنیم؛ همچنان در انتخاب فیلم ها، انتخاب داورها، حضور میهمانان خارجی و... دقت کنیم. در تمام این سال ها سینماگران شناخته شده جهانی از مصطفی عقاد، فرانچسکو رزی، کوستا گاوراس، تئو آنجلوپولوس تا پل شریدر، الیور استون و... به جشنواره ما آمده اند. طبیعتاً باید برای حفظ استانداردها مراقبت های ویژه ای داشته باشیم.

او درباره جدایی بخش بین الملل از بخش ملی و تأثیر هویت مستقل جشنواره جهانی در بهتر دیده شدن می گوید: در دوره هایی که این دو جشنواره به صورت همزمان برگزار می شد، فعالیت های بخش بین الملل زیر سایه سینمای ایران و بخش ملی قرار داشت. آنقدر توجه به سینمای ملی زیاد بود که بخش بین الملل دیده نمی شد در حالی که جشنواره ما بازار درجه یکی دارد و فیلم های منطقه که در دیگر بازارهای جهانی فرصت حضور نداشتند، بازار جشنواره جهانی فیلم فجر را محل مناسبی برای عرضه می دانند. تفکیک این دو جشنواره باعث شد که ویژگی های بخش بین الملل بهتر دیده گردد.

به همین دلیل رضا میرکریمی دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت وگویی با ایسنا بر ضرورت تأسیس دبیرخانه ای با هویت حقوقی مستقل، به شکل انجمن و بنیاد تأکید نموده تا این فرایند دستخوش تغییرات و سیاست های موسمی نگردد و ردیف بودجه مستقلی برای آن تعریف گردد. به گفته او باقی ماندن در فهرست فیاپف، نیازمند تعریف یک حوزه راهبردی برای جشنواره در منطقه است و باید رویکرد منطقه ای جشنواره و انتقال تجربیات فیلمسازان منطقه آسیا مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "راز پیوستن و ماندگار شدن در فهرست فیاپف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز پیوستن و ماندگار شدن در فهرست فیاپف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید