جک J4 برقی ایرانی قوی تر از نسخه چینی ، آنالیز مشخصات فنی
به گزارش وبلاگ روزنوشت، جک J4 برقی گروه مپنا و کرمان موتور از نمونه های چینی این خودرو قدرتمند تر است. این خودرو هنوز در مرحله تست و آنالیز واقع شده است اما در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. J4 برقی براساس آنچه گفته شد قرار است در سال 1402 به دست مشتریانش برسد.
وبلاگ روزنوشت - محمد فتح اللهی - J4 برقی براساس پلتفرم PS1 شکل گرفت. این پلتفرم را پیش تر با پرتوتایپ فیس لیفت J4 می شناسیم. این احتمال وجود دارد که نمونه برقی J4 نیز از همان شمایل نسخه فیس لیفت بهره مند گردد.
جک J4 برقی - نمای داخلی
جک J4 برقی با ظاهر استتاری به نمایش عایدی. تمرکز مپنا و کرمان موتور از معرفی این خودرو، ویژگی های فنی آن بود. اگر به بازار خودرو چین نگاه کنیم باید گفت که برادر برقی J4 در چین توان و گشتاور کمتری نسبت به نمونه ایرانی در اختیار راننده قرار می دهد.
البته نسخه چینی ظاهر به مراتب زیباتری دارد که بعید به نظر می رسد در نسخه ایرانی بتوانیم چنین چیزی را مشاهده کنیم. بحث اصلی درباره این خودرو، مشخصات فنی آن است. پس قضاوت درباره ظاهر آن را به زمان عرضه موکول می کنیم.
مشخصات فنی جک J4 برقی
جک J4 برقی - نمای بخش مدیریت قوای محرکه
J4 برقی از یک موتور الکتریکی 41 کیلووات ساعتی استفاده می نماید. این قوای محرکه برقی براساس آنچه مپنا می گوید قادر است 120 کیلووات (160 اسب بخار) نیرو فراوری کند.
گشتاور خروجی این موتور الکتریکی نیز به 280 نیوتن متر می رسد. تمامی قدرت موتور الکتریکی این خودرو نیز به چرخ های جلو منتقل می گردد.
این خودرو برقی می تواند پیمایش 300 کیلومتری را با یکبار شارژ کامل در اختیار مالک خود قرار دهد. البته از آنجایی که تکنولوژی بازیابی انرژی به وسیله ترمزگیری و شتاب منفی در این خودرو وجود دارد، مسئولین مپنا و کرمان موتور پیمایش حداکثری آن را 350 کیلومتر اعلام کردند.
البته اینها اعداد و ارقام اعلامی از سوی سازنده است. به همین علت باید دید که جک J4 برقی در زمان حضور در خیابان ها چه عملکردی از خود به نمایش خواهد گذاشت.
مشخصات فنی جک iEV7 برادر J4
همانطور که گفتیم، نمونه ایرانی J4 از نسخه مشابه چینی قوی تر است. در چین جک iEV7 به عنوان خودرویی در ابعاد و مقدار J4 قابل خرید است. آن هم به قیمت 101.000 یوان (معادل 437/330/000 تومان - براساس نرخ یوان 4330 تومان امروز) در نسخه فول که چندان هم مقرون به صرفه نیست.
این خودرو دارای پک باتری 35.2 کیلوواتی است. حداکثر قدرت موتور الکتریکی جک iEV7 برابر با 60 اسب بخار است و گشتاور آن نیز به رقم 150 نیوتن متر می رسد.
نکته قابل توجه درباره iEV7 مقدار پیمایش آن است. این خودرو با آنکه در مقایسه با J4 برقی ایرانی ضعیف تر به نظر می رسد اما 320 کیلومتر پیمایش در اختیار مالک خود قرار می دهد. یعنی 20 کیلومتر بیشتر از نسخه ایرانی.
iEV7 نیز دارای دو حالت شارژ سریع و معمولی است. در حالت Fast Charge مدت زمانی معادل 48 دقیقه باتری این خودرو از 30 تا 80 درصد پر می شوند. این موضوع نشان می دهد که نسخه ایرانی در حالت فست شارژ، عملکرد بهتری دارد.
در حالت شارژ معمولی هم iEV7 باید 12 ساعت متوالی متصل به پریز باقی بماند. در این موضوع هم جک J4 برقی گروه مپنا و کرمان موتور از نسخه چینی برتر است.
فرآیند شارژ جک J4 برقی
جک J4 برقی - نمای محل شارژ خودرو
J4 برقی از ورودی شارژ دوگانه استفاده می نماید. این بدان معناست که J4 برقی هم در حالت شارژ سریع و هم در زمان استفاده از شارژرهای معمولی قابلیت ذخیره کردن انرژی را دارد.
سازندگان این نمونه عنوان کردند که شارژ شدن باتری این خودرو در صورت استفاده از Fast Charge کمتر از 45 دقیقه طول خواهد کشید. در چنین مدت زمانی باتری 41 کیلووات ساعتی J4 برقی از 10 تا 80 درصد شارژ خواهد شد.
در صورت استفاده از شارژر معمولی، مالک خودرو برای پر شدن باتری های J4 برقی باید زمانی در حدود پنج و نیم ساعت صبر کند. پک باتری های این خودرو کاملاً در کف آن قرار گرفته اند.
به همین علت فضای صندوق عقب جک J4 برقی هنوز هم کاربردی است. بخش مدیریت عملکرد باتری و قوای محرکه هم در قسمت جلوی خودرو دیده می گردد.
باتری های این خودرو برقی همچون سایر خودروهای الکتریکی با آب خنک می شوند. اصولاً کارکرد یک خودرو برقی در کشورمان امری چالش برانگیز است.
چرا که چنین خودرویی باید در دمای منفی شهری مانند اردبیل همچنان پیمایش 300 کیلومتر داشته باشد. از سوی دیگر در استانی مانند خوزستان نیز می بایست باتری های آن در دمای بالای 40 درجه عملکرد خود را حفظ نموده و اصطلاحاً overheat نشوند.
عمر باتری جک J4 برقی
جک J4 برقی - نمای محل شارژ خودرو
یکی از موارد چالش برانگیز در خودروهای برقی، عمر مفید باتری های آنهاست. عموماً خودروهای برقی پس از چند سال کارکرد بازار دست دوم خود را از دست می دهد.
گروه مپنا و کرمان موتور برای حفظ بازار دست دوم این خودرو اعلام کردند که باتری های J4 برقی 8 سال گارانتی خواهند بود. عمر مفید باتری های این خودرو هم 12 سال است تا خریداران با خیالی آسوده نسبت به خرید و نگهداری از این خودرو اقدام نمایند.
پس از طی این مدت زمان هم پک باتری این خودرو با ارزشی نزدیک به 60 درصد باتری های نو معاوضه خواهند شد. به بیانی ساده، مالک این خودرو پس از 12 سال 40 درصد از قیمت باتری را برای تعویض آن پرداخت خواهد نمود.
فراوانی ایستگاه های شارژ
جک J4 برقی - نمای عقب خودرو
مهمترین دغدغه خریداران خودروهای برقی این است که خودرو خود را کجا شارژ نمایند. شارژ خودروهای برقی در خانه و در پریزهای مشاع احتمالاً دردسرهای هزینه ای را برای ساکنان یک آپارتمان خواهد داشت.
در شرایط عادی محاسبه مقدار شارژ دریافتی از ساکنین یک آپارتمان از تصویب بودجه در مجلس نیز سخت تر است. حال تصور کنید فردی در یک مجتمع مسکونی خودرو برقی خود را بخواهد در پریز مشاع پارکینگ شارژ کند!
در خوشبینانه ترین حالت کمتر از 5 ایستگاه شارژ سریع در شهری مانند تهران وجود خواهد داشت. البته این تعداد در سالهای آینده باید افزایش پیدا کند.
برای مثال در شهر استانبول ترکیه 1265 ایستگاه شارژ سریع وجود دارد. این رقم برای شهر آنکارا 320 ایستگاه و برای شهرهای ازمیر و آنتالیا نیز به ترتیب 265 و 132 ایستگاه است. این در حالی است که فقط 0.8 درصد از بازار خودرو ترکیه متعلق به خودروهای الکتریکی است!
جک J4 برقی قرار است در سال 1402 به دست خریداران برسد. احتمالاً تا آن موقع پروژه فیس لیفت J4 در کرمان موتور نیز به اتمام خواهد رسید تا J4 برقی را با ظاهری متفاوت از آنچه امروز می بینیم در خیایان ها مشاهده کنیم.
کدام خودروها می توانند وارد بازار ایران شوند؟ + لیست مدل و قیمت
پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور
سایپا شاهین اتوماتیک با گیربکس ضریب متغیر معرفی گردید
YP110 آریان خودرو نخستین خودرو داخلی با پلتفرم ایرانی / آنالیز مشخصات فنی
منبع: بیت ران