طراحی لباسی برای غلبه بر اختلال استرس پس از سانحه ، عکس

به گزارش وبلاگ روزنوشت، ایرنا نوشت: پژوهشگران با استفاده از یک فناوری پوشیدنی به بیماران اختلال استرس پس از سانحه یاری کردند تا بر مسائل ناشی از این اختلال غلبه نمایند.

طراحی لباسی برای غلبه بر اختلال استرس پس از سانحه ، عکس

منظره ها، بوها و صداها در زندگی روزمره ممکن است محرک هایی باشند که فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را درست به همان صحنه ای بازگردانند که سعی دارد آن را فراموش کند.

هنگامی که فردی دچار اختلال استرس پس از سانحه است، صدای بوق، یک قهوه خانه شلوغ یا یک عطر تند ممکن است خاطرات آسیب زا را زنده کند؛ در این شرایط ضربان قلب و بعلاوه تنش عضلانی فرد افزایش می یابد و در وی اضطراب و افسردگی ایجاد می گردد. این واکنش ها در خانه و محل کار بر روابط فرد تأثیر می گذارد و موجب تغییرات خلقی می گردد، ضروری است که از موقعیت های خاص اجتناب گردد.

طبق گفته محققان مؤسسه ملی سلامت در آمریکا، اختلال استرس پس از سانحه ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد و گزینه های درمانی شامل داروها و بعلاوه درمان است. محققان در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با شرکت تجهیزات پزشکی Zeriscope برای آزمایش دستگاهی به نام BioWare همکاری کردند.

این دستگاه برای تقویت اثرات مواجهه درمانی طولانی مدت (یک درمان متداول و مبتنی بر شواهد برای بیماران مبتلا به اختلال پس از سانحه) طراحی شده است.

بین 11 تا 30 درصد کهنه سربازان علائم اختلال پس از حادثه را تجربه می نمایند؛ به همین علت، تیم پژوهشی استفاده از BioWare را روی این افراد آنالیز کردند.

در این پژوهش، بیماران باید خارج از جلسات درمانی، خود را در موقعیت های ایمن اما ناراحت نماینده یا تحریک نماینده قرار می دادند؛ مثلاً اگر از فضاهای شلوغ می ترسیدند، درمانگرشان از آنها می خواست در زمان شلوغی به خواربارفروشی بروند و سپس واکنش خود را در جلسه درمانی بعدی به اشتراک بگذارند. قصد درمانگران این بود که این افراد یاد بگیرند در آن موقعیت ها احساس راحتی بیشتری نمایند و مجبور نباشند در آینده از چنین موقعیت هایی اجتناب نمایند.

Bio Ware یک فناوری پوشیدنی است که سیستم آن شامل چند ابزار است: یک دوربین به شکل دکمه که به لباس بیمار متصل می گردد، یک ابزار به مقدار ساعت که در اطراف مچ دست او قرار می گیرد و یک هدفون بلوتوث که در گوش او قرار داده می گردد تا درمانگران بتوانند به صورت مجازی در این تجربه یا موقعیت استرس زا با او همراه باشند. درمانگر می تواند ضربان قلب، تنفس و پریشانی احساسی بیمار را ببیند و در طی این تجربه، او را هدایت کند.

تیم پژوهشی متوجه کاهش چشمگیری در علائم اختلال پس از سانحه و افسردگی بیمارانی شدند که از فناوری تازه استفاده نموده بودند.

پژوهشگران ضرورت استفاده از این دستگاه را این چنین بیان می نمایند: شما باید به تنهایی به دنیای واقعی بازگردید؛ اما ما می توانیم یاری کنیم.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "طراحی لباسی برای غلبه بر اختلال استرس پس از سانحه ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی لباسی برای غلبه بر اختلال استرس پس از سانحه ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید