شوخی سامانه تعزیرات با مردم، فعلا گران فروشان در امان اند

به گزارش وبلاگ روزنوشت، خبرنگاران : یکی از راه های مقابله با گران فروشی و برخورد قانونی با گران فروشان گزارش و یا شکایت خریداران است اما براساس گزارشات مردمی، سامانه دریافت گزارش تخلف سازمان تعزیرات با مسائل جدی روبروست.

شوخی سامانه تعزیرات با مردم، فعلا گران فروشان در امان اند

به گزارش وبلاگ روزنوشت به نقل از فارس ، عبدالرضا صدیق: در حالی که نوسان های ناگهانی و افزایش قیمت بسیاری از کالاهای مورد احتیاج مردم خصوصاً در چند ماه اخیر، سفره تعداد زیادی از خانواده های ایرانی را کوچک و کوچک تر نموده است، بعضی واحدهای صنفی با سوء استفاده از این بحران با گرانفروشی سعی در ماهیگیری از آب گل آلود شرایط اقتصاد کشور دارند.

در این میان بسیاری از مردم در برابر آماج گرانی ها تسلیم شده اند و در بسیاری از موارد گران فروشی، خریدار بدون اعتراض از کنار تخلف فروشنده می گذرد یا اصلاً متوجه گران فروشی نمی گردد. بعضی نیز که متوجه گران فروشی می شوند، تنها به غرولندی زیر لب یا نهایتاً انتشار یک پست اعتراضی در فضای مجازی اکتفا می نمایند. اما آیا راه حلی عملی و قانونی برای شکایت و پیگیری گرانفروشی وجود ندارد؟

گرانفروشی جرم است

گران فروشی براساس ماده 2 قانون تعزیرات، عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ های معین شده توسط مراجع رسمی و اجرا نکردن مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار گردد. و برای آن از مجازات هایی از جریمه نقدی تا پلمب مغازه و ابطال پروانه بازرگانی فروشنده، به تناسب میزان و دفعات گرانفروشی در نظر گرفته شده است.

گزارش های مردمی بهترین راه مقابله با گرانفروشی

یکی از راه های مقابله با گران فروشی و برخورد قانونی با گران فروشان طبق ماده 72 قانون نظام صنفی کشور، گزارش و یا شکایت خریداران و مصرف نمایندگان است که به نظر کارآمدترین روش نیز به حساب می آید. به همین دلیل نیز سازمان تعزیرات کشوری مدت هاست سامانه 135 را برای دریافت گزارشات مردمی نسبت به تخلفات واحدهای صنفی ایجاد نموده است.

سامانه ای که در کنار سامانه 124 وزارت صمت که می توان در آن قیمت مصوب و بروز اجناس را دید، این قابلیت را دارد که خریداران و مصرف نمایندگان شکایات و گزارشات تخلفاتی که با آن روبرو می شوند را در آن ثبت نمایند و سازمان تعزیرات حکومتی نیز بنابر قانون ملزم است این شکایات و گزارشات تخلف را پیگیری کند.

سامانه پرنقص 135 تعزیرات حکومتی

اما براساس گزارشات مردمی، این سامانه با مسائل جدی روبروست و اغلب گزارشات مردمی توسط این سامانه با اخطار مشابه کافی نبودن دلایل و مدارک رد می شوند. در این خصوص یکی از مخاطبان فارس با ارسال تصویری از صفحه پیگیری گزارش تخلف خود که در مورد گران فروشی یک نانوایی ثبت نموده بود، نوشت: چه مدارکی باید ارائه کنم تا تعزیرات، به گزارشم رسیدگی کند؟ اینطور قرار است با گرانی ها مقابله گردد؟

ناصر مدیهی سرپرست گشت های مشترک تعزیرات تهران در گفت وگو با خبرنگار فارس با اذعان به وجود مسائل و نواقص در سیستم دریافت گزارش سامانه 135، اظهار کرد: حدود 30 درصد از گزارشات در حیطه صلاحیت تعزیرات نیست و بخش از گزارشات نیز در حیطه صلاحیت محلی ما نیست و بعضی دیگر مانند اختلافات در مورد گارانتی محصولات دیجیتال احتیاج به کارشناسی و شکایت دارد.

وی اضافه نمود: بعضی مواقع نیز مردم آدرس دقیق ثبت نمی نمایند و در مورد موضوع کلی گویی می نمایند که مثلاً در میدان تره بار گوجه را گران می فروشند که این موارد نیز امکان آنالیز ندارد؛ لکن تمام این موارد را سایت با عنوان کافی نبودن مدارک رد می نماید.

سرپرست گشت های مشترک تعزیرات تهران در مورد یکی از اشکالات اساسی سامانه 135 گفت: متاسفانه در سامانه 135، اگر اعداد با کیبورد فارسی وارد گردد، اعداد خوانده نمی شوند و برای ما به صورت علامت سوال نمایش داده می شوند و در نتیجه ما در این موارد نه آدرس و نه شماره تلفنی برای پیگیری در دست نداریم.

با این توضیحات تعیین شد که سامانه ثبت گزارشات و شکایات تعزیرات با ایرادات جدی روبروست، به نحوی که دلیل رد گزارشات تنها عدم ارائه مدارک لازم اعلام می نماید و بخش زیادی از گزارشات را نیز به علت تعریف اعداد فارسی در این سامانه، ناقص نمایش می دهد و در نتیجه گزارشات غیرقابل آنالیز می شوند.

محمد جلیل زاده رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات سازمان تعزیرات تهران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در مورد نقایص فنی سامانه 135 اظهار کرد: ما معتقدیم کسی که گزارشی ثبت می نماید باید پیگیری گردد و به نتیجه برسد، اما این دست نقایص متاسفانه در سامانه وجود دارد و ما در واحد رایانه در حال پیگیری برای حل آن ها هستیم تا هم اخطارهای متناسب تعبیه شوند و هم اعداد فارسی در سامانه تعریف گردد.

وی در مورد اطلاعات لازم برای ثبت یک گزارش در سامانه 135 تعزیرات، گفت: وقتی خریدار یا مصرف نماینده با قیمتی بالاتر از آنچه در سامانه 124، وابسته به وزارت صمت، معین شده است، روبرو گردد می تواند با درج آدرس دقیق واحد صنفی، مبلغ عرضه شده، بیان دقیق موضوع و پرهیز از کلی گویی، گزارش تخلف ثبت کند و گزارشات قطعاً توسط سازمان تعزیرات پیگیری خواهد شد.

جلیل زاده در انتهای اضافه نمود: من صادقانه عرض می کنم اگر گزارشی با اطلاعات کامل ثبت گردد ولی رد بگردد، ایراد از جانب ماست و ما قطعاً این موضوع را اسرع وقت پیگیری و حل خواهیم کرد.

اگرچه مسئولین مرتبط با سامانه 135 تعزیرات کشوری با اذعان به نقص های این سامانه قول اصلاح هرچه سریع تر آن را داده اند، با این حال خبرنگار فارس پیگیر برطرف نواقص این سامانه خواهد بود تا مردم اطمینان حاصل نمایند که با ثبت گزارش تخلف گران فروشی در سامانه تعزیرات برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت و گران فروشان هیچ حاشیه امنی نخواهند داشت.

منبع: اقتصادنیوز

به "شوخی سامانه تعزیرات با مردم، فعلا گران فروشان در امان اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوخی سامانه تعزیرات با مردم، فعلا گران فروشان در امان اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید