تشریح آخرین شرایط خطوط در حال تاسیس متروی تهران، اعلام منطقه ها کم برخوردار مترو

به گزارش وبلاگ روزنوشت، مدیرعامل متروی تهران گفت: طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی مرکز که آخرین نسخه آن بهمن ماه سال 1398 به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید، مطالعات و مقدمات احداث 4 خط نو در تهران در دستور کار متولیان امر نهاده شد.

تشریح آخرین شرایط خطوط در حال تاسیس متروی تهران، اعلام منطقه ها کم برخوردار مترو

علی امام در گفت وگو با وبلاگ روزنوشت، در خصوص شرایط خطوط در حال تاسیس مترو و تاثیر آن بر روی کیفیت زندگی مردم، گفت: امروز پس از گذشت حدود 18 ماه از تصویب طرح جامع حمل نقل ریلی ، مطالعات مربوط به خطوط نو شبکه حمل و نقل ریلی مرکز به مراحل انتهایی خود رسیده و حتی اولویت ساخت قطعات مختلف در هر خط بر اساس مقایسه مقدار کارایی و بعلاوه زمان لازم برای ساخت هر قطعه به همراه هزینه های لازم برای احداث آن معین شده است.

وی با بیان اینکه نکته مهم در خصوص فرایند ساخت قطعات نو، نحوه جذب منابع اقتصادی است اضافه نمود: به شکلی که برخلاف روش مرسوم در خصوص 7 خط موجود، خطوط نو از محل منابع غیر نقد همانند تهاتر املاک، ظرفیت اقتصادی مجتمع های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و ... تغذیه اقتصادی شده و به این لحاظ هیچ آسیبی به فرایند احداث ایستگاه های به جامانده در خطوط 6 و 7 و یا طرح های توسعه ای دیگر خطوط موجود وارد نخواهد آمد.

مدیرعامل متروی تهران اضافه نمود: در بیان فواید پرشمار احداث خطوط نو که در واقع یک الزام برای مرکز به شمار میرود و نه یک انتخاب، کاهش در مصرف سوخت، آلاینده های زیست محیطی، تصادفات جرحی و فوتی، ترافیک و ... توجیهات بدیهی بوده و این امور بر همگان معین است؛ اما نکته مهمتر اینکه ساخت خطوط 8 تا 11 باعث ایجاد حلقه ای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده و شکل پراکندگی ایستگاه ها در منطقه ها مختلف را موزون و منطقی خواهد ساخت. این در حالی است که شرایط بهره مندی منطقه ها 22 گانه از ایستگاه های موجود شبکه مترو، چندان متناسب با جمعیت و وسعت هر منطقه نیست.

سهم منطقه ها کم برخوردار از مترو

امام با تاکید بر اینکه در شکل کنونی توزیع ایستگاه های خطوط هفتگانه، منطقه ها پرجمعیت و متراکمی از قبیل 9، 15، 17، 18و 20 از حداکثر یک تا 3 ایستگاه برخوردار بوده و حتی منطقه ای مثل منطقه 21 حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد، ادامه داد: اساساً پهنه غربی مرکز از این لحاظ شرایط مناسبی ندارد و این امر عمدتاً به خاطر آن است که مبنای اولیه مشخص جهت خطوط و جانمایی ایستگاه های فعلی، اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی مرکز است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه گشت و آن موقع نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه توسعه و مقدار رشد جمعیتش به مقدار کنونی پیش بینی می شد.

توزیع 125 ایستگاه نو

مدیرعامل متروی تهران در پاسخ به این سوال که با احداث 4 خط نو که متعاقب آن حدود 125 ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه می گردد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اضافه نمود: کافی است تجسم کنید منطقه ای مثل منطقه 22 با ساخت و راه اندازی کامل خطوط 9 و 10 صاحب 16 ایستگاه نو خواهد شد. منطقه 20 نیز به 6 ایستگاه نو مجهز شده و منطقه های مانند 9، 15، 17 و 20 از 5 تا 9 ایستگاه نو را پذیرا خواهند بود.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر با احداث 4 خط نو، پراکندگی ایستگاه ها در منطقه ها مختلف شکل متعادل تری پیدا می نماید و البته دسترسی به اقصی نقاط مرکز با حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکانپذیر خواهد شد.

امام با بیان اینکه ناگفته پرواضح است که پیش شرط اصلی احداث 125 ایستگاه و 4 خط نو در افق 20 سال آینده، مساله تامین به موقع منابع اقتصادی است. اضافه نمود: در این صورت طی 3 برنامه 7 ساله و با اولویت بندی قطعات مختلف در هر خط، می توان شکل نوی به جریان حمل و نقل عمومی در مرکز بخشید. در نقطه مقابل، بی تفاوتی به اجرای خطوط نو، صرفاً باعث افزایش هزینه های احداث خطوط در سال های آینده خواهد شد. در واقع این 4 خط باید ساخته گردد و در ضرورت ایجاد خطوط نو شک و شبهه ای نیست. فقط می ماند یک تصمیم قاطع جهت تامین اقتصادی کافی و به موقع که به عنوان پشتوانه و ضمانت اجرایی طرح جامع حمل و نقل ریلی مرکز قرار گیرد.

جدول بالا: ایستگاه هایی که خطوط نو در منطقه ها مختلف ایجاد می نمایند

نمودار بالا: افزایش تعداد ایستگاه های هر منطقه پس از ساخت چهار خط نو

نمودار توزیع ایستگاه های شبکه مترو در منطقه ها 22 گانه (هفت خط موجود)

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تشریح آخرین شرایط خطوط در حال تاسیس متروی تهران، اعلام منطقه ها کم برخوردار مترو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح آخرین شرایط خطوط در حال تاسیس متروی تهران، اعلام منطقه ها کم برخوردار مترو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید