صادرات پسته کم شد
به گزارش وبلاگ روزنوشت، معاون دفتر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت گفت: قدسی اظهار داشت: صادرات پسته از سال 1390 همیشه بیش از یک میلیارد دلار بوده و در 9 ماهه سال جاری 964 میلیون دلار پسته صادر شده که 13 درصد از نظر ارزشی و 12 درصد از نظر وزنی کاهش داشته ایم.
به گزارش وبلاگ روزنوشت، قدسی امروز (28 بهمن ماه) در میز توسعه پسته در کرمان که با حضور استان های مختلف برگزار گردید، اظهار کرد: ساختار میزهای کالایی با گذشته تفاوت نموده و یکی از نشانه ها این است که برای نخستین بار مسئولیت برگزاری میز به استان های خاصی واگذار شده است.
وی افزود: همه استان ها را درگیر این میزهای تخصصی در بخش کشاورزی نموده ایم و مهم ترین و ارزشمندترین محصول صادراتی یعنی پسته به استان کرمان رسیده و هر تصمیمی که قرار است گرفته گردد باید از این استان و از این جلسات بیرون بیاید.
قدسی در ادامه توضیح داد: پسته ما تقریبا از 20 سال گذشته راه طولانی و پرپیچ و خمی را طی نموده و حداقل اکنون می توانیم ادعا کنیم سطح بهداشتی و کیفی پسته ما نسبت به آن سال ها خیلی بالاتر رفته است.
وی بیان نمود: با تحریم ها، بازارهای پسته ما چرخش پیدا کرد و اکنون بازارهای اصلی ما کشورهای خاورمیانه و شرق دور است.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه تحولات جوی، بهره وری پایین، افزایش هزینه های فراوری از مسائل در حوزه فراوری و صادرات پسته است، گفت: مشکل آفلاتوکسین، یکی از مسائل مهم پسته است و براساس آخرین آمار 3.9 درصد محموله های پسته به اتحادیه اروپا برگشتی بوده است که باید این امر به کمتر از سه درصد کاهش پیدا کند.
وی با بیان اینکه مسئله مهم دیگری که با آن روبرو هستیم، باقی مانده سموم است و که در دیگر محصولات نیز با آن درگیر هستیم، توضیح داد: امروزه کشورها سلامت مصرف کننده را سرلوحه اقدامات خود قرار داده اند و تعارف ندارند و باید روش های جایگزین تعریف و روش های ترویجی را پیاده کنیم و استفاده از سموم آخرین راهکار باشد.
معاون دفتر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هنگ کنگ همیشه بازار اول صادراتی ما بوده که سهم این کشور در بازار صادرات ما طی سه سال گذشته کاهش پیدا نموده و سهم ویتنام افزایش داشته است.
وی درباره مسائل تعرفه ای در صادرات پسته افزود: وظیفه دولت و سازمان توسعه تجارت است که موانع تعرفه ای را رفع بکند و از وزارت امور خارجه خواسته ایم به بخش بازرگانی ما و در زمینه رایزنی ها برای اخذ تعرفه ترجیحی همکاری بکنند.
قدسی گفت: افزایش سهم ایران در بازارهای نهایی برای ما اهمیت دارد و باید صادرات از حالت یکنواختی و محدود به شش بازار خاص خارج گردد.
وی توضیح داد: به تبلیغات پسته ایرانی باید توجه ویژه صورت بگیرد و باید پذیرفت پسته ایرانی با پسته امریکا بسیار تفاوت دارد و ما مزیت ها و کیفیت های بالاتری را نسبت به محصول امریکا داریم.
قدسی بیان نمود: باید این را به جهان ثابت کنیم که محصول ایران و امریکا دو محصول متفاوت است و باید قیمت متفاوتی داشته باشد.
وی درباره تعدد نمونه برداری پسته های صادراتی گفت: دستگاه های مختلف وظایفی در زمینه صادرات دارند و باید فرآیند اصلاح گردد و پیشنهاد جهاد کشاورزی کرمان خوب است که با حضور نماینده آنها و نماینده استاندارد نمونه برداری مشترک انجام گردد.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: نباید بخشی نگاه کرد و باید زنجیره صادرات را با هم دید و وظیفه داریم هر جا که می توانیم سرعت کار را افزایش بدهیم.
وی در سرانجام خطاب به صادرکنندگان پسته گفت: باید جلوی هزینه های غیر ضروری گرفته گردد و با صرفه جویی می توانید بخشی از مسائل را حل کنید.
منبع: خبرگزاری ایسنا