سنگ سنگ تا آبشار

به گزارش وبلاگ روزنوشت، با کمتر از نیم ساعت رانندگی و 2 ساعت پیاده روی می توانید یکی از زیباترین چشم انداز ها بهاری اطراف مرکز را از نزدیک ببینید. آبشار سنگان در 15 کیلومتری تهران، در فصل بهار جلوه ای زیبا پیدا می کند و از خواب زمستانی و حالت یخ زده بیرون می آید و دوباره زنده می شود. آبشاری که در طول زمستان همانند کوه یخ بزرگی است که دیدنش در آن شرایط بسیار جالب است و وقتی که هوا گرم می شود و یخ آبشار آب می شود و آب برف به راه می افتد، آن وقت هم یکی

سنگ سنگ تا آبشار

سنگ سنگ تا آبشار

نویسنده: افشین یوسفی

راهنمای سفر یک روزه به آبشار سنگان، تفرجگاهی در اطراف تهران

با کمتر از نیم ساعت رانندگی و 2 ساعت پیاده روی می توانید یکی از زیباترین منظره ها بهاری اطراف مرکز را از نزدیک ببینید. آبشار سنگان در 15 کیلومتری تهران، در فصل بهار جلوه ای زیبا پیدا می کند و از خواب زمستانی و حالت یخ زده بیرون می آید و دوباره زنده می شود. آبشاری که در طول زمستان همانند کوه یخ بزرگی است که دیدنش در آن شرایط بسیار جالب است و وقتی که هوا گرم می شود و یخ آبشار آب می شود و آب برف به راه می افتد، آن وقت هم یکی از زیباترین آبشارهای ایران خواهد بود. آبشار سنگان یک آبشار با قد و قامت حدود 50 متر است که آب آن از ذوب برف های قله چشمه شاهی و پهنه حصار که در بالای آن قرار گرفته است، سرچشمه می گیرد؛ آب زیادی که وقتی به صخره سنگی می رسد، از آن بالا رقصان و غلتان به پایین سرازیر می شود و منظره ای زیبا را پدید می آورد. در بهار می توانید یک برنامه سفر یک روزه برای روستای سنگان بریزید و در جهت این منطقه کوهستانی پیاده روی کنید و به آبشار برسید.

نکته

طبیعت و هنر بهار

در طول جهت، انتظار باغ های گیلاس که تازه شکوفه بهاری روی آنها نشسته را داشته باشید؛ چون طول جهت کوهپیمایی تا آبشار پوشیده از باغ های میوه، مخصوصاً گیلاس و سیب است که در این فصل، اگر خیلی زود نرفته باشد، شکوفه زده اند و منظره ای زیبا و دلفریب را برای شما نمایان می کنند.

چطور برسیم؟

در راه امامزاده

برای رسیدن به آبشار سنگان که در شمال غربی استان تهران قرار گرفته است، باید از جاده کن-سولقان شروع کرد

برای رسیدن به سنگان، حتماً باید وسیله شخصی داشته باشید. در جاده کن بعد از حدود 10 کیلومتر و قبل از امامزاده داود (ع)، تابلویی در سمت چپ جاده، راه رسیدن به روستای سنگان را نشان می دهد که تا خود روستا تمام جهت آسفالت است. اگر هم ساکن شرق تهران هستید، می توانید از بزرگراه آبشناسان (ایرانپارس) به سمت غرب بروید تا به ابتدای خیابان کوهسار برسید و بقیه جهت را در جاده امامزاده داود (ع) ادامه دهید. به جاده امامزده داود (ع) که می رسید تابلوی روستا، شما را راهنمایی می کند. در سمت چپ به طرف جاده روستای سنگان بپیچید، بعد از حدود 6 کیلومتر و گذشتن از روستای سنگان پایین به روستای سنگان بالا می رسید. موقع رفتن باید فکر برگشت را هم کرد، نباید کوهپیمایی، عکاسی و بازیگوشی حواستان را پرت کند و زمان برگشت را فراموش کنید؛ چون هنوز در فصل بهار، آفتاب زود غروب می کند و با رفتن آفتاب از روی کوهستان، این منطقه بسیار سرد شده و همه جا کاملاً تاریک خواهد شد. توصیه ما این است که در نهایت حدود ساعت 3 بعد از ظهر به سمت پایین حرکت کنید تا قبل از تاریکی هوا به خودرویتان برسید و بتوانید به شهر برگردید.

چطور بگردیم؟

بر بالای بلندی

اول: وقتی به روستای سنگان می رسید، بعد از پارک کردن ماشین در انتهای جاده و بیرون روستا باید پیاده به سمت امامزاده قاسم (ع) حرکت کنید که در آخر روستا قرار گرفته است. جهت، مشخص و پاکوب است، به خصوص که در روزهای تعطیل، می توانید پشت سر کوهنوردها به آبشار برسید.

دوم: می توانید طوری برنامه ریزی کنید که صبحانه را داخل امامزاده بخورید. ادامه جهت پیاده روی از داخل امامزاده و در جهتی پاکوب است که به موازات رودخانه پیش می رود، بعد از 20 دقیقه باید از جهت پاکوب جدا شده و به سمت چپ رودخانه بروید.

سوم: بعد از گذشتن از رودخانه، راه را در امتداد باغ های تازه شکوفه زده گیلاس و آلبالو ادامه دهید. بعد از رودخانه، وارد دره ای می شوید که آبشارهای سنگان در انتهای آن قرار گرفته است. از اینجا به بعد، شیب دره کمی زیاد می شود. از ابتدای جهت پیاده روی تا بالای آبشارها حدود 2 تا 3 ساعت در راه خواهید بود. بستگی به آن دارد که با همراهانی جوان و قبراق هم قدم شوید یا بخواهید آهسته تر و با لذت بردن از طبیعت به آنجا برسید.

چهارم: یکی از تفریحات کوهنوردان و طبیعت گردان البته در فصول گرم و تابستان این است که زیر آبشار می فرایند و تنی به آب می زنند و گرمای هوا را با آن کمتر می کنند که البته این کار در فصل بهار که ممکن است هنوز در منطقه برف باقی باشد؛ کمی خطرناک است و ممکن است لباس هایتان زود خشک نشود و موجب سرمازدگی شما شود.

نکات طلایی

به طبیعت آسیب نزنید

در بهار، مخصوصاً در منطقه ها کوهستانی، هوا بسیار متغیر است و هر لحظه ممکن است باران ببارد. حتماً لباس گرم، دستکش، کلاه و یک بادگیر- بارانی کوهنوردی همراه داشته باشید.

از قلم نیاندازید برای پیاده روی در این جهت، کفش های ساق بلند کوهپیمایی بپوشید.

اگر باتوم کوهپیمایی دارید، آن را برای راهپیمایی 2 ساعته همراه ببرید.

یک وعده غذای سبک و پرانرژی و تنقلاتی مثل گردو، بادام و خرما همراه ببرید.

به هیچ وجه برای پیاده روی و رسیدن به آبشار از گروه جدا نشده و تنها به سنگان نروید.

کیف سبک کمک های اولیه را در طول پیاده روی همراه ببرید و در صورت بروز حادثه از کوهنوردان حرفه ای کمک بخواهید.

هنگام عبور از کنار باغ های اطراف رودخانه به پرچین باغ ها، به شاخه درختان آسیب نرسانید و وارد باغ ها نشوید.

زباله های خود را به پایین منتقل کنید.

از بودن در طبیعت لذت ببرید ولی به آن آسیب نرسانید و طبیعت را فدای لذت بردن خود نکنید.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 31

منبع: راسخون

به "سنگ سنگ تا آبشار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ سنگ تا آبشار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید