سرطان تخمدان در کمین زنان چاق

به گزارش وبلاگ روزنوشت، سرطان تخمدان یک بیماری تهاجمی و کشنده است. در ایالات متحده آمریکا سرطان تخمدان شایع ترین دلیل مرگ بر اثر بدخیمی های ژنیکولوژیک است. خطر این بیماری در زنان مسن و چاق بیشتر است. بطوری که حدود دو سوم زنان مبتلا 55 ساله یا مسن تر هستند. با وجود پیشرفت های انجام شده در درمان اندازه بقای بلند مدت همچنان پایین است بنابراین پیشگیری اولیه بسیار با اهمیت است.

سرطان تخمدان در کمین زنان چاق

سرطان تخمدان در کمین زنان چاق

نویسنده: زهرا جلالی

سرطان تخمدان یک بیماری تهاجمی و کشنده است. در ایالات متحده آمریکا سرطان تخمدان شایع ترین علت مرگ بر اثر بدخیمی های ژنیکولوژیک است. خطر این بیماری در زنان مسن و چاق بیشتر است. بطوری که حدود دو سوم زنان مبتلا 55 ساله یا مسن تر هستند. با وجود پیشرفت های انجام شده در درمان اندازه بقای بلند مدت همچنان پایین است بنابراین پیشگیری اولیه بسیار با اهمیت است.

معمولاً یک خانم چاق از این ناراحت است که به نظر دیگران زیبا نیست. یا اینکه نمی تواند مانند افراد خوش اندام لباس های متنوع و زیبا بپوشد. شاید هم ناراحتی اش از این باشد که نمی تواند مانند بقیه فعالیت داشته باشد و ورزش کند و اگر خیلی نگران سلامتی اش باشد چون چاقی در بروز سکته قلبی و دیابت نوع دوم هم نقش دارد، می ترسد که او هم به این بیماریها دچار گردد. اما مطمئناً هیچ کدام از زنان چاق تا به امروز نگران ابتلا به سرطان تخمدان نبوده اند.

چاقی در اوایل نوجوانی و پس از آن می تواند خطر ابتلای زنان به سرطان تخمدان را افزایش دهد. به خصوص اگر این زن چاق هیچ گاه حامله نشده باشد.

نتیجه مطالعه ای چاپ شده در مجله سرطان نشان داده است، زنانی که در سن 18 سالگی چاق بوده اند بیش از زنانی که در این سن لاغر بوده اند به سرطان تخمدان مبتلا می شوند. این ارتباط به این معنا است که بروز سرطان تخمدان در زنان چاق بدون فرزند بیشتر و قوی تر است. در واقع خانم های چاق بدون فرزند 2/5 برابر بیشتر مبتلا به سرطان تخمدان می شوند.

رابطه وزن زیاد و سرطان تخمدان از نظر زیست شناسی هم قابل قبول می باشد زیرا چاقی می تواند سطح استروژن و آندروژن را در انسان بالا ببرد که آنها هم به نوبه خود می توانند در رشد تومور تخمدان مؤثر باشند. جالب اینجاست که حاملگی و شیردهی خانم های چاق را از سرطان محافظت می نماید. یعنی آنها به علت کاهش تخمک گذاری و کمتر قرار گرفتن در معرض هورمون استروژن کمتر به سرطان تخمدان مبتلا می شوند. در حالی که تخمک گذاری متوالی و استروژن زیاد می تواند موجب التهاب مزمن در تخمدانها و در پی آن تخریب سلولها و ایجاد سرطان گردد.

انجمن سرطان آمریکا چنین تخمین زده که حداقل یک سوم مرگ و میر سالانه در اثر سرطان در آمریکا به علت چاقی و اضافه وزن است. از آنجایی که چاقی یکی از مسایل شایع به ویژه در خانمهاست بهتر است هرچه زودتر فکری برای رسیدن به وزن مناسب بکنید. البته لاغر شدن مانع از این نیست که راجع به سرطان تخمدان، علائم، درمان و پیشگیری از آن اطلاعاتی کسب کنید. این سرطان هم مانند بسیاری از سرطانها هر چه زودتر تشخیص داده گردد بهتر به درمان جواب می دهد و آگاهی از بیماری و علائم آن راهی است برای تشخیص زودتر.

منبع: اینترنت.

منبع: نشریه پیغام پزشک، شماره 46.

منبع: راسخون

به "سرطان تخمدان در کمین زنان چاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان تخمدان در کمین زنان چاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید