دستورالعمل جهاد کشاورزی برای هرس باغ های زیتون آلوده به گال باکتریایی

به گزارش وبلاگ روزنوشت، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان درباره هرس باغ های زیتون آلوده به بیماری گال باکتریایی شرح داد.

دستورالعمل جهاد کشاورزی برای هرس باغ های زیتون آلوده به گال باکتریایی

کیانوش حق نما گفت: هرس شاخه های درختان زیتون آلوده به گال باکتریایی باید 10 سانتی متر زیر محل آلودگی انجام گردد.

او اضافه کرد: هرس درختان آلوده باید با ابزار استریل انجام گردد و بعد از هرس هر درخت آلوده ابزار هرس با محلول ضدعفونی استریل گردد.

حق نما ادامه داد: استریل ابزار هرس با غوطه وری آن برای مدت یک دقیقه در محلول وایتکس تجاری موجود در بازار که به نسبت یک به چهار با آب رقیق شده و حاوی یک درصد هیپوکلرید سدیم است، انجام گردد.

او اضافه کرد: پس از استریل، ابزار با آب آبکشی گردد و بقایای شاخه های آلوده بلافاصله بعد از هرس باغ جمع آوری و سوزانده گردد.

حق نما گفت: محل هرس شده با ترکیبی از چسب باغبانی و یک ترکیب مسی (سم اکسی کلرو مس به اندازه 3 درصد و سم بردوفیکس به اندازه 2 درصد) پوشانده گردد.

او با بیان اینکه استفاده از سموم با مس بالا در محلول پاشی باغ های آلوده به بیماری گال باکتریایی مهم است، اضافه کرد: کل باغ بلافاصله بعد از انجام عملیات هرس محلول پاشی گردد.

حق نما ادامه داد: انجام عملیات هرس در باغ های آلوده باید قبل از بارش های پاییزه انجام گردد و هرس کاران برای پیشگیری از سرایت آلودگی به سایر باغ ها حتما نکات بهداشتی را رعایت نمایند.

او گفت: حضور کارشناس ناظر از جهاد کشاورزی هنگام عملیات هرس الزامی است.

به گفته حق نما حدود 125 هکتار از باغ های زیتون روستای قره چشمه مینودشت به بیماری گال باکتریایی آلوده شده اند و از این میزان 121 هکتار احتیاج به هرس و بهسازی دارد و حدود 2 و نیم هکتار باید از بین بروند.

بیماری گال باکتریایی زیتون از روی تشکیل گال و گره، مخصوصا روی شاخه های جوان شناخته می گردد.

وبلاگ روزنوشت گلستان گرگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دستورالعمل جهاد کشاورزی برای هرس باغ های زیتون آلوده به گال باکتریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورالعمل جهاد کشاورزی برای هرس باغ های زیتون آلوده به گال باکتریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید