دریاچه خضر نبی یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران است

به گزارش وبلاگ روزنوشت، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های واصله، دریاچه خضر نبی یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران است.

دریاچه خضر نبی یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران است بیشتر بخوانیددریاچه خضر نبی یکی از جاذبه های طبیعی استان مازندران به شمار می رود

این دریاچه در ارتفاعات روستای نیمور معروف به بام کجور شهرستان نور واقع شده و علاقمندان و گردشگران می توانند با عبور از مسیرهای پر پیج و خم صخره های سنگلاخی، این بهشت گمشده را به تماشا بنشینند.

جاده ارتباطی حدود هفت کیلومتری روستای نیمور به این دریاچه مصفا خاکی است. وسعت این دریاچه پنج هزار متر، عمق آن از 10 متر تا 20 متر در نوسان بوده و آب آن شیرین و سرد است که از چشمه همجوار به نام کف او تامین می گردد. این دریاچه از نوع روان بوده و آب آن پس از ورود به رودخانه ویسر به وسیله رود خیرود پس از عبور از کنار نوشهر به دریای خزر می ریزد.

این دریاچه آرمیده در ارتفاعات بخش زیبای کجور از توابع شهرستان نوشهر با نامهای چون خضر نبی، خضر رود کنار و خزررود معروف بوده و از روزگاران گذشته تا به امروز در بین اهالی دارای تقدس مذهبی نیز است. بعضی از روستاییان و ریش سفیدان منطقه کوهستانی کجور بر این باورند که روزی این دریاچه محل عبور حضرت خضر پیامبر بود. از این رو، آن را دریاچه خضر نبی نام نهاده اند.

در اطراف این دریاچه بی نظیر و زیبا که در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی واقع شده، انواع وحوش و پرندگان نظیر گوزن، شوکا، مرال، خرس و پلنگ نیز دیده می شوند.

بعضی از منابع به علت وجود چشم اندازهای طبیعی و جاذبه های گردشگری از این دریاچه به عنوان بهشت گمشده یاد نموده و برنامه ریزی و ایجاد امکانات و مناسبت سازی راه دسترسی به این دریاچه را به وسیله مسئولان امر ضروری میسازد.

به گفته ریش سفیدان بخش کجور نوشهر، آب زلال و گوارای این دریاچه برای درمان انواع و اقسام بیماری ها مفید است و این دریاچه برای اهالی منطقه قداست مذهبی داشته و دارد. در بعضی روایات و داستانهایی که مطرح شده از سوی عده ای از ریش سفیدان اگر شاخه ای از درخت در این دریاچه بیافتد یا سطح دریاچه آلوده باشد، باران شدیدی در منطقه آغاز به باریدن می نماید.

پیرمردان این منطقه نقل می نمایند که هر وقت بارندگی در اطراف دریاچه خضر نبی زیاد گردد، یکی از ریش سفیدان با تقوای منطقه با سلام و صلوات برای پاک کردن آلودگی ها، روانه این دریاچه می گردد. و سوار بر قایق چوبی سطح دریاچه را از شاخ و برگ پاک می نماید و این باعث می گردد که هوا صاف و بارندگی قطع گردد.

بعضی از گردشگران و مسافران که تعطیلات نوروزی سال جاری بعد از تماشا از دریاچه خضر نبی تاکید نمودند باید برای تبدیل این دریاچه به منطقه ویژه گردشگری کوشش و برنامه ریزی اصولی از سوی مسئولان گردشگری استان مازندران و منطقه صورت گیرد.

آنان با هدف جلوگیری از تخریب بر ضرورت دیوارسازی این دریاچه طبیعی تاکید و اضافه نمودند: تخریب سبب بهم خوردن شرایط اکولوژیکی و کم شدن آب چشمه دریاچه می گردد در حالی که این یک ظرفیت ملی است که باید برای توسعه گردشگری منطقه بهره گرفت.

یک کارشناس امور گردشگری در مازندران گفت: دریاچه خضر نبی همانند دیگر دریاچه های بی نظیر استان از جمله جاذبه های بکر گردشگری در منطقه غرب مازندران است که احتیاج به معرفی بیشتری دارد.

سامان درویشی اعلام کرد: معرفی جاذبه های گردشگری و کوشش برای استفاده بهینه و لزوم سرمایه گذاری باید از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران باشد که برآیندها مبین این است که سیاست های این اداره کل به همین سمت حرکت می نماید البته باید شتاب بگیرد تا راهبردها زودتر به بار بنشیند.

وی توضیح داد: دریاچه خضر نبی که یکی از زیباترین دریاچه های شمال کشور بوده و از نظر موقعیت مکانی، در بخش جنوبی نوشهر واقع شده است و با بهره گیری از این ظرفیت ملی بر اشتغالزایی و رونق مالی منطقه تاثیرگذار است.

این کارشناس امور گردشگری مازندران اضافه نمود: این دریاچه بنا به باور مردمان بومی و قدیمی، دارای تقدس مذهبی است و گفته می گردد آب آن برای درمان بعضی بیماری ها مفید است، در هر حال این ظرفیت طبیعی برای توسعه صنعت گردشگری بخش تاریخی کجور نوشهر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

درویشی تاکید نمود: این دریاچه از جمله ظرفیت های ملی کشور است. بنابراین باید برای اینگونه ظرفیت های طبیعی که در بخش کجور نوشهر زیاد بوده برای آن نقشه راه گردشگری تهیه کرد.

نکته مهم این که در اطراف این دریاچه تماشای جاذبه های تفریحی، تماشای و گردشگری زیادی وجود دارد و باعث جذب گردشگران و مسافران شده است که بعضی از آنها به گفته این کارشناس امور گردشگری مازندران شامل جنگل گلبند ویسر، دریاچه فراخین نوشهر، آبشار نجارده (آلاشور)، آبشار دارنو نوشهر، دیو چشمه بوده که هر کدام در فواصل دور و نزدیک این دریاچه قرار گرفته است و بر جذابیت آن افزوده است.

منبع: همگردی

به "دریاچه خضر نبی یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه خضر نبی یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید