شروع نگرانی ها در جنوب شرق آسیا پس از توافق آکوس

به گزارش وبلاگ روزنوشت، دو کشور مالزی و اندونزی از دستیابی استرالیا به زیردریایی هسته ای به شدت نگران هستند و معتقدند این اقدام که با چراغ سبز مستقیم آمریکا صورت گرفته است در آینده می تواند به افزایش تنش در منطقه منجر گردد.

شروع نگرانی ها در جنوب شرق آسیا پس از توافق آکوس

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ روزنوشت به نقل از رویترز، وزیر خارجه مالزی امروز (دوشنبه) اظهار داشت که این کشور کنار اندونزی نسبت به تصمیم استرالیا برای دسترسی به زیردریایی های هسته ای به شدت نگران است.

سیف الدین عبدالله، با اشاره به پیمان امنیتی سه جانبه آکوس که ماه گذشته میان استرالیا، آمریکا و بریتانیا ایجاد شد، گفت که این دو کشور جنوب شرق آسیا نگرانی های مشابهی نسبت به نتایج این پیمان دارند.

سیف الدین در کنفرانس خبری مشترک با رتنو مارسودی، همتای اندونزیایی خود گفت: ما در خصوص تازه ترین مسئله منطقه که مربوط به کشوری است که در همسایگی ما درحال خرید زیردریایی هسته ای است اتفاق نظر داریم، هرچند این کشور ظرفیت تسلیحات هسته ای ندارد اما ما نگران این موضوع هستیم.

اندونزی ماه گذشته گفته بود که پیمان آکوس می تواند به رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر گردد. از سوی دیگر این پیمان پس از آن ایجاد شد که تنش در دریای چین جنوبی و چین شرقی به واسطه اختلافات میان آمریکا و چین به شدت افزایش یافت و تقریباً تمام کارشناسان معتقدند دسترسی استرالیا به زیردریایی هسته ای اقدامی از سوی آمریکا بود تا بدین ترتیب اهرم فشار به پکن را به وسیله یکی از متحدان خود در نزدیکی چین افزایش دهد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "شروع نگرانی ها در جنوب شرق آسیا پس از توافق آکوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع نگرانی ها در جنوب شرق آسیا پس از توافق آکوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید