چقدر جف بزوس، موسس آمازون را می شناسید؟

به گزارش وبلاگ روزنوشت، جف بزوس، مدیرعامل و موسس فروشگاه اینترنتی آمازون، بدون شک یکی از پیروز ترین و تأثیرگذارترین کارآفرینان جهان است.

با خبرنگاران همراه باشید تا با بزوس و دلایل پیروزیت او و آمازون بیشتر آشنا شویم.

چقدر جف بزوس، موسس آمازون را می شناسید؟

هنگامی که صحبت از افراد کارآفرین و پیروز به میان می آید، شاید کمتر کسی نام جف بزوس را جلوتر از نام افرادی چون بیل گیتس، لری پیج، مارک زاکربرگ و لری الیسون به میان بیاورد. این در حالی است که مدیر عامل کم حاشیه آمازون را با هر معیاری که بسنجیم، جزو پیروز ترین و تاثیرگذارترین رهبران دنیا به شمار می رود.

بنا به اعلام هاروارد بیزینس ریویو (نشریه مالی و مدیریتی دانشگاه هاروارد)، بزوس بزرگ ترین مدیرعامل زنده حال حاضر دنیا است. در این رده بندی استیو جابز در رتبه اول قرار گرفته و پس از او، جف بزوس در جایگاه دوم واقع شده است. ویژگی مشترک جابز و بزوس در این بود که توانستند با نگاه بلند مدت خود، عملکردی فراتر از انتظار را برای شرکت های خود به ارمغان بیاورند. کوشش های استیو جابز باعث شد تا سرمایه گذاران بتوانند به سودی 67 برابر از اندازه اولیه سرمایه گذاری خود در اپل دست پیدا نمایند. این در حالی است که بزوس توانست این اندازه بازگشت سرمایه را برای سهامداران آمازون به رقم غیر قابل باور 124 برابر برساند.

بی جهت نیست که ثروت شخصی بزوس در آگوست 2016 از مرز 66 میلیارد دلار عبور کرد و او را در رده سوم ثروتمندترین افراد دنیا و بالاتر از وارن بافت قرار داد.

بزوس پس از اینکه متوجه شد اینترنت با سرعتی انفجارگونه در حال رشد است (سرعت رشد اینترنت در آن موقع 2300 درصد در سال بود)، تصمیم گرفت کار پردرآمد خود در نیویورک را رها کند.

رئیس بزوس سعی کرد در یک گفتگوی طولانی هنگام قدم زدن در سنترال پارک نیویورک، جف را از تصمیم خود منصرف کند؛ اما او تصمیم خود را گرفته بود. استراتژی بزوس برای تصمیم گیری در آن برهه از زندگی به چارچوب به حداقل رساندن پشیمانی (Regret Minimization Framework) معروف است. این چارچوب اینگونه کار می نماید:

فرض کنید 80 سال سن دارید. از خودتان در سن 80 سالگی بپرسید آیا از اینکه در پی کسب و کاری که در زمان جوانی فکر می کردید آینده دار است نرفتید، پشیمان نیستید؟ از رها کردن شغل تان در آن موقع چطور؟

این نگاه بلند مدت باعث شد تا بزوس از سردرگمی کوتاه مدت خود نجات پیدا کند. همانطور که خودش می گوید:

می دانم که اگر پیروز نشوم هم پشیمان نخواهم شد. مطمئن هستم تنها چیزی که باعث پشیمانی من خواهد شد، کوشش نکردن است.

بزوس که در آن موقع 29 سال سن بیشتر نداشت، با خود این طور فکر می کرد که اگر ایده فروشگاه همه چیز خود را عملی نکند، در سنین بالاتر چقدر احساس پشیمانی خواهد نمود.

ایده اولیه تاسیس یک خرده فروشی اینترنتی در سال 1994 و طی یک سفر طولانی از نیویورک به سیاتل به فکر بزوس رسید. او در همان سال کتاب فروشی اینترنتی خود را در گاراژ خانه اش به راه انداخت.

جالب است بدانید که آمازون اولین نامی نبود که بزوس برای استارت آپ خود برگزید. او ابتدا قصد داشت نام فروشگاه اینترنتی خود را کادابرا (Cadabra، برگرفته از عبارت Abracadabra به معنی اجی مجی لا ترجی) بگذارد. اما هنگامی که متوجه شد حتی وکیل خود او نیز این نام را با Cadaver به معنای جسد اشتباه می گیرد، تصمیم گرفت نام دیگری بر روی شرکت تازه تاسیس خود بگذارد.

مدتی بعد بزوس آدرس relentless.com را خریداری کرد و تصمیم گرفت تا نام Relentless (به معنی بی رحم) را بر روی فروشگاه تازه تاسیس خود بگذارد؛ اما در نهایت دوستانش او را از این تصمیم منصرف کردند. این آدرس همچنان در اختیار بزوس واقع شده است و در صورت وارد کردن آن در مرورگر، به amazon.com منتقل خواهید شد.

در نهایت شرکت تازه تاسیس بزوس در سال 1995 آمازون نام گرفت. لوگوی آمازون از سال 2000 به همین شکل امروزی آن (یک پیکان شبیه لبخند، کشیده شده از حرف A به حرف z) است. معنای آن نیز این است که هر چیزی از A تا Z را برای خرید در این فروشگاه می توانید پیدا کنید.

منبع: الی گشت

به "چقدر جف بزوس، موسس آمازون را می شناسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر جف بزوس، موسس آمازون را می شناسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید