سفر به آتشفشان های فعال برای تماشای قدرت طبیعت

به گزارش وبلاگ روزنوشت، آتشفشان یکی از جلوه های قدرت طبیعت است که هیچ نیروی انسانی جلودار آن نیست. آتشفشان های فعالی در سراسر جهان وجود دارد که هرساله هزاران بازدیدکننده را جذب می نماید.

سفر به آتشفشان های فعال برای تماشای قدرت طبیعت

برنامه ریزی برای تماشای آتشفشان فعال از نزدیک شبیه به خرید بلیط یک طرفه برای جهنم است! آتشفشان های فعال در سراسر کره زمین وجود دارند و سالانه هزاران انسان ماجراجو برای تماشای آن ها از نزدیک به کشورهای دیگر سفر می نمایند. حدود 1500 آتشفشان فعال در کره خاکی وجود دارد که در حال حاضر فعالیت دارند. اگر شما هم علاقه دارید تا بهترین آتشفشان های فعال کره زمین را بشناسید، با ما همراه باشید.

ایافیاتلایوکوتل، ایسلند

ایافیلاتلایوکوتل، یخچال طبیعی در ایسلند است. در واقع یخ های این یخچال قله کوه آتشفشانی گودناستین را پنهان نموده است. این آتشفشان در ادوار مختلف تاریخ فوران های بزرگی داشته و از آخرین دوره های متناوب فوران آن می توان به فوران در سال های 1821 ،1823 و 2010 اشاره نمود. یکی از بزرگ ترین فوران های این کوه آتشفشانی در سال 2010 رخ داد. در دسامبر سال 2009 فعالیت های زمین لرزه ای در آتشفشان ایافیاتلایوکوتل شروع شد. از دسامبر 2009 تا 2010 هزاران زمین لرزه در این منطقه رخ داد و زمین لرزه ها موجب جمع شدن ماگما در مخزن آتشفشان شد. این آتشفشان در 14 آوریل 2010 فورانی بزرگ تر از ماه دسامبر کرد.

این فوران بیست برابر شدیدتر از فوران فیمووردوهالس بود. فوران باعث لغو هزاران پرواز در بخش اعظمی از اروپا شد. خاکستر آتشفشان به قدری زیاد بود که آسمان انگلیس را تاریک کرد و حتی توده خاکستر به ایران هم رسید و در روز 19 آوریل 2010 چهار استان گیلان، مازندران، تهران و سمنان کمی غبارآلود شدند. بازدید از این آتشفشان خطرناک احتیاج به هدایت خبره دارد و به هیچ وجه نباید تنها از این آتشفشان بازدید کرد.

کیلاویا، هاوایی

کیلاویا کوه آتشفشانی فعال در هاوایی آمریکا است، این کوه یکی از فعال ترین کوه های آتشفشانی در هاوایی است. کیلاویا در امتداد جنوبی جزیره قرار گرفته است. این آتشفشان یکی از باشکوه ترین آتشفشان های جزیره هاوایی است و حتی معنای این آتشفشان در زبان محلی، آتش بزرگ است. درخشیدن ماگما در شب یکی از جاذبه های این آتشفشان است.

ساکوراجیما، ژاپن

در سال 1914 آتشفشان ساکوراجیما فورانی بزرگ داشت که بسیاری از ساکنان دامنه کوه را فراری داد. جزایر مسکونی در اطراف کوه آتشفشانی ساکوراجیما قرار گرفته است. دانشمندان بر این باور هستند که این کوه آتشفشانی یکی از خطرناک ترین کوه های آتشفشان جهان است و در چند دهه آینده باید منتظر فوران بزرگ این کوه باشیم. برای بازدید از این کوه مسافران باید سوار بر کشتی شوند و به جزیره ساکوراجیما بروند.

پاکایا، گواتمالا

پاکایا که از فعال ترین آتشفشان های گواتمالا است، در 30 کیلومتری مرکز گواتمالا قرار گرفته است؛ پاکایا هر روز فوران می نماید! ولی نه به بزرگی آتشفشان ساکوراجیما!

فعالیت آتشفشانی پاکایا در سال های گذشته به صورت فوران استرومبولی مکرر همراه با خروج جریان متناوب گدازه بوده است، معمولا قبل از این فوران ها زمین لرزه هایی رخ می دهد (فوران استرومبولی گونه ای از فوران آتشفشان است که فورانی نسبتا ملایم به صورت انفجاری است و حدودا تا 2 یا 3 متر ارتفاع دارد.)

گیاهان خاصی در اطراف این کوه آتشفشانی رشد می نمایند و به علت جریان متناوب گدازه یا به زبان ساده تر همواره فعال بودن این آتشفشان، هر ساله هزاران توریست برای بازدید از آن به گواتمالا می آیند.

اتنا، ایتالیا

اتنا کوه آتشفشانی در شمال شرقی جزیره سیسیل است. این کوه تا به امروز هزاران بار فوران نموده و حتی فیثاغورس در یادداشت های خود به فوران این آتشفشان اشاره نموده است. از جمله سال های فوران کردن اتنا می توان به سال های 1183 ،1669 و 1693 اشاره نمود که مجموع قربانیان این فوران ها به بیش از 71000 نفر می رسد. در واقع می توان برای طغیان های اتنا دوره زمانی سه تا پنج ساله در نظر گرفت. بر اساس باورهای اساطیری، غول تایفون در این کوه زندگی می نماید و تنفس او منجر به فوران آتش می گردد.

برومو، اندونزی

کوه برومو در شرق جاوه اندونزی، نه تنها یکی از فعال ترین آتشفشان های جهان است، بلکه به اعتقاد مردم محلی کوهی مقدس است. هر ساله صدها مراسم مذهبی در دامنه این کوه برگزار می گردد. این کوه در طول سالیان متمادی فوران های پی در پی داشته است، ولی با این حال مردم هنوز این کوه را دوست دارند و آن را کوهی الهی می دانند.

وایاکاری، نیوزیلند

وایاکاری یا به زبان محلی جزیره سفیدکوه آتشفشانی در اقیانوس آرام است. در تمام فصل های سال بخارآب گرم همراه با گدازه های آتش از دهانه این کوه خارج می گردد و یکی از محبوب ترین آتشفشان های جهان است. وایاکاری هرساله توریستان زیادی را به نیوزیلند می کشاند.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / fa.wikipedia.org / nationalgeographic.com

به "سفر به آتشفشان های فعال برای تماشای قدرت طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آتشفشان های فعال برای تماشای قدرت طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید