تاثیر خطوط در طراحی داخلی

به گزارش وبلاگ روزنوشت، اگر نیم نگاهی به اطراف اتاقی که در آن نشسته اید بیاندازید متوجه خواهید شد که خطوط راستا و جهت های مختلفی دارند و در دنیای پیرامون به وفور قابل روئت هستند از جمله در پنجره ها، در خطوط افقی مبلمان و میز قهوه خوری، خطوط افقی کف اتاق، پرده های ضخیم موجدار، خطوط مواج مربوط به یک میز گرد و … .

تاثیر خطوط در طراحی داخلی

خط از بهم پیوستن دو نقطه ایجاد میگردد. خط عنصری مهم در ایجاد یک ساختار دیداری ست و میتواند یه شکل های یک رابط, نگهدارنده و یا قطع کننده باشد. خط دارای طول است اما عرض ندارد و برای نشان دادن حرکت و جهت به کار میرود. در علم معماری خط یک عنصر فرضی ست و از آن برای طراحی های مختلف استفاده میگردد.

خطوط موجود در یک اتاق به فضای مورد نظر شما حس تحرک و حتی جوی خاص القا مینمایند و در علم معماری به انواع زیر دسته بندی میشوند:

خطوط افقی

این گونه خطوط را میتوان در خطوط تخت خواب، پنجره ها، طبقه ها, قفسه ها و میزهای عریض یافت. آنها حس قدرت و آرامش را به یک فضا اضافه میکنند. از خطوط افقی میتوان برای بزرگتر نشان دادن فضا استفاده نمود و آنها را در طراحی دیوار و کف به کار برد. این خطوط حس صمیمیت, آرامش و سکون را به یک فضا القا میکنند و آن را عریض تر نشان میدهند. راهرویی باریک را در نظر بگیرید, اگر برای رنگ آمیزی یا پوشش آن از طرح های افقی استفاده شده باشد, این راهرو بزرگتر از آنچه که هست به چشم می آید. ویژگی این خطوط باعث شده تا از آنها به وفور در طراحی حمام و سرویس های بهداشتی کوچک استفاده گردد. کاشی و سرامیک هایی که خطوط افقی در طراحی آنها به کار رفته فضا را بازتر و دلگشاتر نشان میدهند.

خطوط عمودی

این خطوط عمدتا در پنجره های بلند،گنجه ها و پرده های نصب شده ای که از سقف به روی کف زمین امتداد دارند دیده میشوند. خطوط عمودی حس ارتفاع و اصولی بودن را به فضای یک اتاق می افزایند. این خطوط بسیار تاثیرگذار بوده و نماد قدرت و استواری محسوب میشوند. استفاده از این خطوط باعث میگردد فضا رسمی تر به نظر بیاید. این خطوط ارتفاع فضا را از نظر بصری بلندتر نشان میدهند و استفاده زیاد آنها در کنار هم فضایی خشک و رسمی به وجود می آورد. برای ایجاد این خطوط در دکوراسیون خانه خود میتوانید از کاغذ دیواری های راه راه و پرده های بلند استفاده نمائید.

خطوط مورب

شما چنین خطوطی را در روکش مبلمان و پارچه پرده ها، پایه های میز قهوه خوری یا در یک شئ مانند صنایع دستی میبینید. خطوط مورب به فضا انرژی میبخشند و اشکال را باشکوه تر نشان میدهند. خط مورب اگر به محور افقی نزدیک گردد, ویژگی خط افقی را به خود میگیرد و اگر به محور عمودی متمایل گردد کیفیت خط عمودی را دربرمیگیرد. در نتیجه خطوط مورب ویژگی دو خط افقی و عمودی را شامل میشوند. با مشاهده خطوط مورب در طراحی داخلی حس پویایی و حرکت به انسان دست میدهد. استفاده از این خطوط به وسیله عناصر ساختاری در خانه و یا انتخاب المان های دکوراتیو امکان پذیر خواهد بود.

خطوط منحنی و موجدار

خطوط منحنی را میتوان در قوس ها، میزهای گرد، قاب های گرد دور لامپ ها و قالیچه های گرد یافت. پیچ و تاب خطوط منحنی حسی از حرکت ایجاد میکند و به زیبایی بصری فضا می افزاید. این خطوط ظرافت, نرمی و لطافت را به نمایش میگذارند, فضاها را به هم پیوند میدهند و حسی سرشار از آرامش و ماورایی منتقل میکنند. خطوط منحنی با قرار دریافت در کنار هر شکلی نوعی معنا به فضا بخشیده و توجه همگان را به خود جلب میکند.

منبع: ساختمانچی

به "تاثیر خطوط در طراحی داخلی" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاثیر خطوط در طراحی داخلی" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر خطوط در طراحی داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید