اصول طراحی داخلی, متقارن و نامتقارن

به گزارش وبلاگ روزنوشت، آگاهی از قواعد و اصول طراحی داخلی مانند رعایت نمودن نظم و تساوی در چیدمان، در نظر دریافت مقیاس های مورد نظر، رعایت اصل نسبت و تناسب، ریتم یا هماهنگی یکنواخت، شلوغی و خلوتی چیدمان، رنگ، الگو و برجستگی، می تواند به اصولی بودن دکوراسیون خانه شما یاری شایانی نماید.

اصول طراحی داخلی, متقارن و نامتقارن

آیا تا بحال برای شما پیش آمده که چندین بار خانه خود را چیده باشید ولی باز هم آن حالت و دکوری که انتظار دارید حاصل نشده باشد؟ با اینکه همه اصول و قواعد را دنبال نموده اید اما باز حس می کنید چیدمان شما صحیح نیست. دلیل این امر واضح است, شاید عنصری در سر جای درست خود قرار نگرفته و این امر باعث شده شما از رسیدن به حالت ایده آل باز بمانید. حتی جزئیاتی که بسیار کوچک و کم اهمیت به نظر می آیند، مانند یک میز قهوه خوری کوچک که وقتی در کنار یک مبل بزرگ دو نفره قرار میگیرد نمایی بلندتر دارد, می تواند چیدمان خانه را خدشه دار نماید.

اصول طراحی داخلی می تواند به شما در ایجاد چیدمان بهتر مبلمان، بهتر جلوه دادن نقاط کلیدی و اصلی خانه، تعادل رنگ ها، الگو و برجستگی ها یاری نماید تا فضای یک خانه کوچک را بزرگتر از آنچه که هست جلوه دهید.

تعادل و تساوی در طراحی خانه

یک اتاق را به عنوان یک قایق در نظر بگیرید. وقتی شما در یک سمت قایق بیش از حد بار قرار دهید، طبیعتا قایق به همان سمت کج میشود. زمانی هم که کل مبل ها یا حداکثر تعداد آنها را در یک سمت از اتاق قرار میدهید, به همان نسبت اتاق غیر متقارن و نامتعادل به نظر میرسد.

اصول ایجاد تساوی و تعادل

  • رنگ های تیره نسبت به رنگهای روشن وزن دیداری بیشتری دارند.
  • الگو ها و طرح های شلوغ نسبت به احجام خوش فرم, بزرگتر به چشم می آیند.
  • برجستگی های خیلی حجیم، بسیار بزرگتر از سطوح صاف و کم حجم به نظر می آیند.

به هنگام طراحی خانه آن را به چهار بخش تقسیم کنید. برای ایجاد یک شرایط بصری مطلوب, همه لوازم و اثاثیه منزل باید به طور مساوی در تمام بخشهای اتاق قرار گیرند. تجمع بخشی از لوازم در یک سمت اتاق باعث می شود اتاق از نظر افقی ناتعادل به نظر برسد. علاوه بر آن اگر وسایل در بخش بالایی و پایینی خود ظاهری نافرم و حجیم داشته باشند، اتاق از نظر افقی ظاهری ناتعادل پیدا میکند. هدف شما در هنگام مشخص محل مناسب برای اثاثیه باید توزیع برابر وزن یا همان تراکم و میزان پر بودن و شلوغ بودن در فضای خانه باشد.

به عنوان مثال وجود یک شومینه در یک قسمت از اتاق می تواند در گوشه دیگر اتاق همراه با یک چیز هم شکل و اندازه مانند یک پنجره، گنجه بزرگ, میز کنسول و یک اثر هنری جلوه بهتری داشته باشد. اگر یک پنجره دارید از پرده های تیره برای حفظ حالت تعدیل مربوط به سنگینی و نا هماهنگی شومینه یا گنجه ای که با آن در تضاد می باشد استفاده نمایید. یک مبل سه نفره بزرگ در یک سمت اتاق می تواند با دو جایگاه تکی در سمت دیگر، یک مبل راحتی دو نفره و یا یک میز بغل مبلی با میزان اندازه و حجم مشابه تعدیل شود.

تعادل اصولی یا متقارن

تعادل و توازن متقارن یا اصولی مختص افرادیست که تمایل دارند فضایی سرشار از ترتیب، آرامش و هماهنگی در دکوراسیون خانه خود داشته باشند. قواعد مربوط به طراحی داخلی اصولی بر اساس تقارن شکل گرفته اند. چیدن مبلمان به صورت متقارن نسبتا ساده است زیرا شما به سادگی در هر طرف از اتاق انها را به صورت متقارن قرار میدهید .هدف از طراحی متقارن هماهنگ سازی هر سمت از اتاق در طول یک محور خطی فرضی است که دقیقا از وسط اتاق میگذرد و این امر با استفاده از مبلمانی ایده آل که در هر سمت از اتاق چیده می شوند قابل انجام است.

به عنوان مثال این محور خطی فرضی میتواند از وسط یک شومینه بگذرد. با این تفاسیر شومینه شما میتواند توسط جاکتابی ها یا پنجره هایی که میتوانند در هر دو طرف آن قرار گیرند متعادل شود و بدین شکل تقارن حفظ می شود. برای ایجاد یک ظاهر متقارن جایگاه های مشابه و مبل های راحتی 2 نفره یا 3 نفره بزرگ را در هر دو طرف شومینه قرار داده و برای هماهنگی بیشتر میزهای کنار مبلی و آباژور در امتداد آنها قرار دهید، یا اینکه یک مبل 3 نفره بزرگ را همراه با یک میز قهوه خوری در روبروی آن و دو جایگاه راحتی در هر دو طرف مبل 3 نفره جهت ایجاد یک فضای راحت برای گپ وگفت و گو قرار دهید.

تعادل غیر اصولی یا نا متقارن

تعادل غیر اصوی یا نامتقارن مختص افرادیست که به دنبال جذابیت، ناهماهنگی، انرژی و خلاقیت بیشتری در دکوراسیون خانه خود هستند. یک اتاق ناهماهنگ به شما شومینه یا پنجره ای خارج از مرکز ارائه میدهد که از نظر علم معماری، چیدمان مبلمان را برای شما چالش بر انگیز مینماید. شما باید به هنگام چیدمان و تنظیم محل مبلمان در یک اتاق نامتقارن، هماهنگی و تعادل ایجاد نمایید اما با این تفاوت که ملزم به استفاده از مبلمان غیر همسان با شکل ،اندازه و رنگ های متفاوت هستید. ایجاد تعادل غیر متقارن با تجهیزات و مبلمان غیر مشابه و متفاوت کمی سخت به نظر میرسد اما بسیار جالب است.

منبع: ساختمانچی

به "اصول طراحی داخلی, متقارن و نامتقارن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول طراحی داخلی, متقارن و نامتقارن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید