از اطلاعات روی بلیط هواپیما چه می دانید ؟

به گزارش وبلاگ روزنوشت، اطلاعات روی بلیط هواپیما با کارت پرواز تفاوت دارد؛ در بلیط هواپیما اطلاعاتی وجود دارند که شاید مفهوم نباشند و ندانید هرکدام چه معنایی دارد. از طرفی دیگر ضروری است که بتوانید تمامی مشخصاتی که روی بلیط نوشته شده را بدانید تا در سفرتان دچار مشکل نشوید. اگر همواره با دریافت بلیط هواپیما برایتان سوالاتی ایجاد می گردد، این مطلب را در خبرنگاران حتما بخوانید.

از اطلاعات روی بلیط هواپیما چه می دانید ؟

تفاوت بلیط هواپیما با کارت پرواز

بلیط هواپیما مجوز شما برای دریافت کارت پرواز از پذیرش ایرلاین در فرودگاه محسوب می گردد که هم به صورت فایل و هم به صورت کاغذی قابل ارائه است. معینات مسافر به دو زبان فارسی و انگلیسی روی بلیط هواپیما درج شده است در حالی روی کارت پرواز، اطلاعات به صورت اختصاری و غالبا به زبان انگلیسی نوشته می شوند.

اطلاعات روی بلیط هواپیما چه چیزهایی هستند؟

اطلاعاتی که روی بلیط هواپیما نوشته می گردد شامل 3 قسمت، معینات مسافر، پرواز و صادرنماینده بلیط هواپیما می گردد:

معینات مسافر: مهمترین مسئله هنگام صدور بلیط هواپیما درست وارد کردن نام و نام خانوادگی مسافر است. اگر معینات مسافر درست ثبت نگردد و بین املای فارسی و انگلیسی هویت مسافر با پاسپورت و شناسنامه تداخلی وجود داشته باشد، امکان از دست دادن پرواز وجود دارد. پس قبل از تایید اطلاعات خود هنگام خرید بلیط هواپیما، به نوشتار آن دقت کنید تا مسئله ای برایتان به وجود نیاید. بعد از صحیح وارد کردن نام و نام خانوادگی تان باید شماره های مهمی مانند کد ملی و شماره پاسپورت را دقیقا مطابق همان چیزی که روی شناسنامه و پاسپورت نوشته شده، بنویسید.

معینات پرواز: اطلاعات پروازشامل مواردی همانند راستا پروازی و شرکت هواپیمایی است. غالبا در بالای بلیط لوگو و نام ایرلاین هواپیمایی همراه با شماره پرواز وجود دارد.

زمان پرواز یکی دیگر از بخش های مهم در بلیط هواپیما است که باید به آن توجه کنید. زیرا با از دست دادن پرواز تنها بخشی از هزینه بلیط استرداد می گردد آن هم تنها در صورتی که بلیط شما چارتری نباشد. توصیه می گردد که برای سفرهای داخلی 1.5 ساعت قبل از ساعت پرواز و برای پروازهای خارجی 3 ساعت قبل، در فرودگاه باشید.

صادرنماینده بلیط هواپیما: در این بخش لوگو و نام آژانس صادرنماینده بلیط دیده می گردد. بلیط شما باید حتما این معینات را دارا باشد و مهر صادرنماینده روی آن دیده گردد. توجه داشته باشید که هم مهر دیجیتالی و هم مهر دستی قابل قبول است.

اطلاعات اندازه بار مجاز برای سفر

اینکه چه اندازه بار مجاز می توانید در طول سفر همراه خود ببرید، بسته به نوع پروازتان متفاوت خواهد بود. اطلاعات اندازه بار مجاز در سفر را روی بلیط هواپیما نوشته شده است. مسافران پروازهای داخلی اکونومی می توانند تا 20 کیلوگرم و پروازهای بیزینس تا 30 کیلوگرم بار همراه خود داشته باشند.

اندازه بار مجاز برای سفرهای خارجی با داخلی تفاوت دارد و قانون هرکدام از ایرلاین ها با یکدیگر فرق می نماید. اگر کلاس پروازی شما بالاتر باشد اندازه بار مجاز برایتان بیشتر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که اضافه بار شامل هزینه می گردد و به ازای هر یک کیلوگرم، باید 1درصد از مبلغ بلیط را بپردازید. اگر می خواهید داخل کابین باری را همراه خود ببرید در کلاس پروازی اکونومی 5 تا 7 کیلوگرم و بیزنس بین 7 تا 10 کیلوگرم برای بار دستی مجاز است.

زمان و ترمینال پرواز روی بلیط هواپیما

برای اینکه در سفرتان دچار مسئله ای نشوید، به قسمت مبدا و مقصد سفر خود روی بلیط هواپیما توجه کنید. مطمئن شوید که هنگام ورود و خروج به فرودگاه باید به کدام ترمینال بروید؛ زیرا بعضی از فرودگاه ها چندین ترمینال دارند که در صورت اشتباه ممکن است از پرواز خود جا بمانید.

به روز و تاریخ سفرتان هم دقت کنید تا از بروز اشتباهات احتمالی جلوگیری گردد. مورد بعدی که روی بلیط هواپیما درج می گردد، کلاس پروازی است

PNR یا شماره مرجع روی بلیط هواپیما چیست؟

PNR یا Passenger Name Record به کد رزرو بلیط شما در ایرلاین موردنظر اشاره دارد. در واقع شرکت های هواپیمایی برای دسته بندی مسافران و نظم بهتر از این شماره مرجع استفاده می نمایند و در صورت بروز مشکل و تماس با پشتیبانی ایرلاین این کد PNR اهمیت دارد. بعلاوه مسافران می توانند برای بلیط های سیستمی از این کد استفاده نمایند و کارت پرواز خود را به صورت آنلاین بگیرند.

شناسه نرخی روی بلیط هواپیما

به قسمت پایین بلیط هواپیما سیستمی دقت کنید، قسمتی به نام شناسه نرخی وجود دارد که غالبا با یک حرف یا عدد نمایش داده می گردد. شناسه نرخی کدی معین برای ایرلاین ها است که قیمت بلیط ها را بر اساس شناسه نرخی مشخص نموده اند. یکی از ویژگی های مهم شناسه نرخی روی بلیط هواپیما، شرایط کنسلی آن است. در واقع هر شناسه نرخی اندازه جریمه کنسلی و حمل بار را از سوی ایرلاین معین می نمایند و برای اطلاعات دقیق تر باید شرایط کنسلی بلیط را موقع خرید بلیط هواپیما مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که بلیط هایی که شناسه نرخی متفاوتی دارند و در یک کلاس پروازی یکسان هستند، به لحاظ خدمات و امکانات در هواپیما تفاوتی ندارند.

شماره واچر چیست؟

بلیط هایی که به وسیله سامانه های خرید و فروش بلیط هواپیما مانند وبلاگ روزنوشت صادر می شوند، شماره واچر برای پیگیری رزرواسیون بلیط به کار برده می گردد. بعلاوه این شماره هنگام رزرو هتل هم به مسافر داده می گردد.

شرایط استعلام و استرداد بلیط هواپیما

از آنجایی که شرایط سفر و کنسلی هرکدام از ایرلاین ها بایکدیگر تفاوت دارد، شرایط کنسلی و استرداد هزینه روی بلیط هواپیما نوشته نمی گردد. بنابراین توصیه می کنیم قبل از رزرو پرواز با پشتیبانی سامانه خرید بلیط هواپیما تماس بگیرید و از شرایط کنسلی ایرلاین موردنظر اطلاع پیدا کنید. به طور کلی هزینه کنسلی تنها شامل بلیط های سیستمی می گردد.

بلیط هواپیما را آنالیز کنید

هنگام رزرو بلیط هواپیما امکان بروز اشتباه ناخواسته وجود دارد. پس توصیه می گردد که پس از درج اطلاعات شخصی روی بلیط هواپیما، قبل ثبت نهایی آنها را آنالیز کنید. در صورتی که مشکل یا ایرادی در هر قسمت از اطلاعات بلیط هواپیما مشاهده کردید با پشتیبانی سامانه ای که از آن بلیط خریده اید، تماس بگیرید.

راهنمای سریع خواندن اطلاعات بلیط هواپیما را در این مطلب برایتان گفتیم حالا شما بگویید که آیا هنگام رزرو بلیط اطلاعاتی را اشتباه وارد نموده اید؟ و آیا به علت ایراد در بلیط هواپیما از سفر خود جا مانده اید؟

طاهره یلفانی

منبع: فلای تودی

به "از اطلاعات روی بلیط هواپیما چه می دانید ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اطلاعات روی بلیط هواپیما چه می دانید ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید