نوجوانان بسکتبال در راستا جهانی شدن

به گزارش وبلاگ روزنوشت، رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا از فردا در چین شروع می گردد و تیم ملی ایران نیز در این تورنمنت حضور دارد و به دنبال سهمیه جام جهانی آرژانتین است.

نوجوانان بسکتبال در راستا جهانی شدن

به گزارش وبلاگ روزنوشت، در چهار دوره گذشته که این مسابقات در قاره کهن برگزار شده تیم ملی ایران در رده سنی زیر 16 سال دو بار در مسابقات حضور داشته تنها یک بار روی سکو رفته و سوم شده اما تاکنون نتوانسته سهمیه جام جهانی را بدست بیاورد. حالا پنجمین دوره مسابقات از فردا سیزدهم فروردین آغاز می گردد و تیم ملی که از چهاردهم کارش را آغاز می نماید به دنبال کسب سهمیه جهانی است. نوجوانان ایران که از شرایط خوبی برخوردار هستند و یک اردو با چند مسابقه تدارکاتی در صربستان را پشت سر گذاشته اند برای تاریخ سازی باید به جمع چهار تیم برتر قاره کهن برسند تا جهانی شوند. 4 تیم نخست رقابت های قهرمانی آسیا سهمیه جام جهانی آرژانتین را کسب خواهند کرد. جام جهانی زیر 17 سال 9 تا 17 تیر برگزار می گردد.

ضعف در زیر 16 سال

در ادوار گذشته رقابت بین کشورهای آسیایی بود که ایران یکبار در سال 2009 سوم شد اما سهمیه جهانی برای قاره به دو تیم اول داده شد و پس از آن هم که سهمیه به سه عدد افزایش پیدا کرد تیم های ملی زیر 16 سال ایران روی سکو نرفتند. حتی در سال 2013 نیز که ایران میزبان بود تیم ملی با راهنمایی علی توفیق به رده ششمی قاره کهن بسنده کرد تا تعیین گردد بسکتبال با اینکه در رده جوانان و بزرگسالان شرایط خوبی در قاره دارد در رده زیر 16 سال ضعیف است.

شرایط مناسب تیم کنونی

تیم کنونی اما شرایط متفاوتی دارد. سرمربی صربستانی راهنمایی ملی پوشان را در اختیار گرفته و آنطور که قبل از اعزام به چین هم گفته از شرایط بازیکنانش راضی است. صعود به مرحله نیمه نهایی یعنی جهانی شدن و پس از آن نوجوانان می توانند به سکوی آسیایی نیز فکر نمایند. متین آقاجان پور، حمیدرضا بهرام زاد، امیرحسین علی کمک، امیرحسین یازرلو، نصرت الله یازرلو، سینا واحدی، دانیال نوروزی، محمدرضا درخشی، جلال آقامیری، سورنا علیزاده، پیتر گیرگوریان و علیرضا مرتضوی دوازده بازیکنی هستند که نناد ترونیچ سرمربی صربستانی تیم ملی نوجوانان برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا انتخاب نموده است.

ایران در گروه سوم

13 تیم در این دوره از رقابت ها حضور دارند که برای نخستین بار استرالیا و نیوزلند نیز در رقابت های آسیایی شرکت می نمایند. سه گروه سه تیمی و یک گروه چهار تیمی مرحله مقدماتی را برگزار می نمایند که تیم ملی ایران در گروه سوم با ماکائو و چین تایپه رقابت خواهد نمود. در گروه اول، تیم های چین، نیوزلند، هنگ کنگ مسابقه می دهند، استرالیا، فیلیپین و مالزی در گروه دوم هستند و در گروه چهارم نیز کره جنوبی، ژاپن، لبنان و هند به مصاف هم می فرایند. از هر گروه دو تیم به مرحله یک چهارم پایانی صعود می نماید و به صورت حذفی با حریف پیکار خواهد نمود.

چین یا نیوزلند در جهت جهانی شدن ایران

طبق اعلام فیبا آسیا تیم های نخست هر گروه به طور مستقیم راهی مرحله یک چهارم پایانی می شوند و تیم های بعدی هر گروه باید به صورت ضربدری با گروه کناری خود رقابت نمایند و برای رسیدن به هشت تیم نخست قاره کوشش نمایند. طبق این برنامه ریزی تیم ملی ایران اگر در گروهش اول گردد به طور مستقیم به جمع هشت تیم اول می رسد و سپس باید برای صعود به نیمه نهایی و جهانی شدن با برنده ملاقات تیم دوم گروه A و تیم سوم گروه B پیکار کند. به نظر می رسد که حریف ایران در یک چهارم پایانی یکی از دو تیم چین یا نیوزلند خواهند بود. به نظر می رسد که چین و نیوزلند دو رده اول گروه A را کسب می نمایند و استرالیا و فیلیپین نیز در گروه B اول و دوم خواهند شد و مالزی در این گروه سوم می گردد. با توجه به شرایط بسکتبال چین و نیوزلند می توان گفت هرکدام از این کشورها می توانند در مرحله دوم مالزی را شکست دهند و به یک چهارم پایانی صعود نمایند.

اگر ایران اول نگردد

اگر تیم ملی نوجوانان ایران در مرحله گروهی سرگروه نگردد و تیم دوم گردد باید برای رسیدن به یک چهارم پایانی با تیم سوم گروه چهارم پیکار کند. کره جنوبی، ژاپن یا لبنان در گروه D می توانند سوم باشند. نوجوانان در صورت پیروزی در این مسابقه به یک چهارم پایانی صعود می نمایند و حریف تیم اول گروه A می شوند. در هر حالت نوجوانان بسکتبال ایران برای جهانی شدن باید چین یا نیوزلند را شکست دهند.

برنامه ایران در مرحله اول

تیم ملی بسکتبال ایران روز نخست مسابقات را استراحت می نماید و از روز دوم استارت خواهد زد. حریف اول نوجوانان ایران ماکائو است. تیم ملی ساعت 7:30 به وقت تهران در روز سه شنبه چهاردهم فروردین برابر این تیم بازی خواهد نمود. چهارشنبه ملاقات دوم ایران برگزار می گردد و تیم ملی ساعت 9:30 به مصاف چین تایپه خواهد رفت.

نتایج ادوار گذشته:

تاکنون چهار دوره از رقابت های بسکتبال زیر 16 سال آسیا برگزار شده و مالزی، ویتنام، ایران و اندونزی میزبان مسابقات بوده اند. در سال 2009 به میزبانی مالزی، 2011 به میزبانی ویتنام و 2013 به میزبانی ایران تیم نوجوانان چین به مقام قهرمانی رسید. در سال 2015 نیز که اندونزی میزبان بود کره جنوبی به مقام قهرمانی رسید.

2009 - مالزی

چین - کره جنوبی - ایران - فیلیپین

2011 - ویتنام

چین - کره جنوبی - ژاپن - فیلیپین

ایران حضور نداشت

2013 - ایران

چین - فیلیپین - ژاپن - چین تایپه

ایران ششم شد

2015 - اندونزی

کره جنوبی - چین تایپه - چین - ژاپن

ایران حضور نداشت

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نوجوانان بسکتبال در راستا جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوجوانان بسکتبال در راستا جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید