زنجیره توهم در هنر و ادبیات امروز ایران

به گزارش وبلاگ روزنوشت، بیائیم تن و بدن بزرگان فرهنگ و ادب این مرز و بوم را در گور نلرزانیم !

زنجیره توهم در هنر و ادبیات امروز ایران

محسن اخوان گوران، شاعر و نویسنده:

از همان دورانی که خواندن و نوشتن را آموختم و بعد به شعر و داستان و ادبیات علاقمند شدم هیچ به یاد ندارم کسی بزرگان ادب ، دانش و هنر چه از پیشینیان و یا معاصرین را استاد خطاب کند، بطور مثابل بگویند این شعر از استاد حافظ و یا استاد سعدی است و یا شاهنامه را استاد فردوسی یا این تابلو و مجسمه کار استاد فلانی است یا آن فیلم را فلان استاد کارگردانی و یا بازی نموده است .

استادی باید در کار مولف یا هنرمند باشد نه آنچه در این دوران به غلط مرسوم شده، هنوز غوره نشده مویز شده اند، همه استاد هستند در هر چه کمبود داریم استاد جبرانش نموده، متاسف می شوم وقتی می بینم توهم دانایی و همه چیز دانی بدجوری یقه جوانان و گاهی میانسالان را هم گرفته است.

چند بیت شعر متوسط می نویسند یا می سازند برنامه کامپیوتری قافیه یاب کارشان را راحت و آسان نموده، از چپ شعر می نویسند و واژه های تکراری این و آن را به زور در شعرها جا می دهند و در انجمن ها می خوانند و به به و چه چه می شنوند و روز به روز بر توهمشان افزوده می گردد و اگر خدای نانموده نقدی بشنوند متخلف یعنی شخص نقد نماینده را به بی ادبانه ترین و بی شرمانه ترین نحو ممکن خواهند کوبید بعد نوبت به نوچه هایشان است که استادان بعدی خواهند بود، لاجرم و به سرعت لقب استادی را تصاحب می نمایند ، چند سطر متن ادبی و چند بیت شعر و مقداری متناسب بی ادبی استادشان می نماید.

حالا شخص دیگری که شاعر تر از متوهم های اولی است اشعار و نوشته های استادان جدید را می خواند و می بیند خودش بهتر شعر می سراید آرایه های ادبی را بهتر میشناسد در شعرش ایما و ایجاز و استعاره و تصویر سازی و تخیل بیشتر وجود دارد پس این چرا استاد نامیده نگردد، کمی تبلیغ، چند نوچه جوان، حضور بیشتر در جلسات ادبی و انجمن ها و این هم به جمع اساتید اضافه خواهد شد ...

و این زنجیره توهم ادامه پیدا خواهد نمود و دایره استادان متوهم روز به روز وسیع تر می گردد به شکلی که دیگر کلمه استاد دم دستی ترین لقب اسم و رسم خواهد شد ،خوب بیاد دارم زنده نام حضرت بهزاد کرمانشاهی چون منع نموده بودند ایشان را استاد خطاب کنیم آقا خطابش می کردیم چندین بار بنده و جناب مهر جو و جناب یدالله عاطفی را نکوهش کرد که شما چرا کلمه آقا را غلیظ می گویید و ما هم می خندیدیم و می گفتیم آقا جان جز این چاره ای نداریم .

یکی از قدیمی های ادبیات کرمانشاه زحمت کشید و اشعار شاعران معاصر کرمانشاه را در کتابی جمع آوری و چاپ کرد ناشر در مقابل اسم گرد آورنده کلمه استاد را قید نموده بود تا مدتها در شهر و مطبوعات غوغایی به راه افتاد که چرا ایشان خودش را استاد خطاب نموده است و در چاپ بعدی کلمه استاد از جلد کتاب حذف شد.

حال چند مدتی است مانند مربیان فوتبال امروزی لقب های عجیب و غریب به هم هدیه می دهند ، یکی می گردد پهلوان شعر سپید، یکی پادشاه غزل ، یکی بنیان گذار غزل روز ، یکی امپراطور واژه در ایران و آن دیگری در دنیا، آن یکی ژنرال فراسپید و فرمانده پسامدرن و غیره .....

مطالبی که ذکر شد مربوط به یک نقطه در ایران نیست بلکه در سراسر ایران این مصیبت حاکم است و زنجیره توهم در طول و عرض، روز بروز قطورتر می گردد .

بیائیم تن و بدن بزرگان فرهنگ و ادب این مرز و بوم را در گور نلرزانیم به هر کس فراخور جایگاهش لقب بدهیم ، در زمینه ادبیات و هنر تبلیغات نمی تواند در بلند مدت مدد کار کسی باشد و هیچ نقشی در زندگی هنری شخصی ایجاد نخواهد نمود، آنچه ماندگار خواهد بود تنها آثار هنرمند است نه القاب بی پایه و اساس.

نوشته ام را با شعری طنز گونه از استاد بهزاد کرمانشاهی که بیش از سی سال پیش سروده به انتها می رسانم.

در خطه ما که مرد و زن استادند

از هر دوسه تن سه چارتن استادند

چوب ار بزنی به تجربت بر سر سنگ

فریاد برآید که مزن استادند ....

منبع: جام جم آنلاین

به "زنجیره توهم در هنر و ادبیات امروز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجیره توهم در هنر و ادبیات امروز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید