رشته های ورزشی المپیک نوین؛ شمشیربازی

به گزارش وبلاگ روزنوشت، تاریخچه ورزش شمشیربازی

طبق اسناد بر جای مانده از دوران قدیم، یکی از سلاح های با ارزش و با اهمیت شمشیر است که قدمتی هزار ساله دارد. مردان دلاور و غیور کشور ایران و بعلاوه مبارزان کشورهای مصر، روم، یونان برای کشورگشایی و حفظ امنیت منطقه خود، تحت آموزش های حرفه ای و فراوانی در زمینه شمشیر بازی قرار می گرفتند.

رشته های ورزشی المپیک نوین؛ شمشیربازی

در کشور مصر معابدی وجود دارد که روی در و دیوار آن ها نقوشی برجسته از ورزش شمشیر بازی دیده می شود که محققان پیشنه آن ها را به 1190 سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) برآورد کردند.

بعد از پیدایش آهن، شمشیرها را از جنس برنز و در مقدار های کوچک و بزرگ ساختند. اما وزن این شمشیرها سنگین بود و جنگجویان هنگام نبرد با مشکل روبرو می شدند. به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی شمشیر ها را با وزن و مقدار های بهتری طراحی و ساختند تا جنگجویان به راحتی با یکدیگر مبارزه نمایند.

در یکی از موزه های کشور ژاپن، کلکسیونی از شمشیرهای بسیار کهن وجود دارد که دانشمندان قدمت آن ها را حدود 2000 سال اعلام کردند. بعلاوه ورزشی به نام کندو در ژاپن جود دارد که به هزاران سال قبل بازمی شود که در آن شرکت نمایندگان با چوبی بلند با یکدیگر مسابقه می دهند و این ورزش نوعی فن وحرفه برای شمشیر بازی به شمار میرود.

ورزش شمشیربازی قرن چهارم میلادی به کشور آلمان راه پیدا کرد و علاقه مندان زیادی به سمت این ورزش روی آوردند. کم کم این ورزش به کشورهای دیگر قاره اروپا رواج یافت و کلاس های شمشیربازی برای علاقه مندان برگزار گردید و روزبه روز ورزش شمشیربازی در سرتاسر اروپا رواج پیدا کرد.

این ورزش در قرن نوزدهم میلادی به اوج خود رسید و جزو فهرست بازی های المپیک نوین سال 1896 میلادی نهاده شد و بعدها فدراسیون شمشیربازی تأسیس و آغاز به کار کرد.

رشته شمشیربازی به صورت دونفره یا تک نفره انجام می گیرد و شرکت نمایندگان با لباس مخصوص متشکل از دستکش و ماسک توری از جنس فلز، روبروی هم می ایستند و مبارزه می نمایند. بعلاوه سیمی از این لباس ها به دستگاه مخصوصی وصل است تا ضربه های مبارزه نمایندگان را ثبت کند.

محل برگذاری ورزش شمشیربازی پیست با طولی بالغ بر 14 متر و عرضی حدود 2 متر است. اعضای تیم شمشیربازی چهار نفر هستند که یک نفر آن ها ذخیره و بقیه نفرات اصلی هستند و زمان هر مسابقه 4 دقیقه است.

منبع: کجارو / راسخون / hidoctor.ir

به "رشته های ورزشی المپیک نوین؛ شمشیربازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته های ورزشی المپیک نوین؛ شمشیربازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید