حروف الفبای قزاقستان از سیرلیک به لاتین تغییر می نماید

به گزارش وبلاگ روزنوشت، روز گذشته فرمان تغییر حروف الفبای قزاقستان از سیرلیک به لاتین به وسیله رئیس جمهوری این کشور صادر شد.

حروف الفبای قزاقستان از سیرلیک به لاتین تغییر می نماید

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان روز گذشته فرمان تغییر حروف الفبای این کشور را از سیریلیک به لاتین، صادر کرد. طبق این فرمان، طی 8 سال آینده، حروف الفبای این کشور به طور کامل از الفبای سیریلیک به لاتین تبدیل خواهد شد.

از سال آینده تحصیلی در کتب آموزشی و درسی قزاقستان، حروف لاتین استفاده خواهد شد و این فرایند در چندین مرحله ادامه خواهد یافت تا این که تا سال 2025 میلادی، تمامی اسناد رسمی و کتاب های منتشرشده در این کشور، با حروف لاتین نوشته گردد.

از سال 1991 که قزاقستان از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد، فرهنگ و زبان روسی تاثیر بسزایی بر مردم این کشور داشته، به طوری که امروزه زبان روسی، زبان دوم اهالی قزاقستان است.

تا 1920، خط عربی در قزاقستان استفاده می شد اما به مدت دو دهه خط لاتین مورد استفاده نهاده شد و در اوایل دهه 1940، جای خود را به الفبای سیریلیک داد. الفبای لاتینی که دوباره قرار است در نوشتار قزاق ها مورد استفاده قرار گیرد، از 22 حرف تشکیل شده است که شامل حروفی می گردد که برای آواهای زبان قزاقی در نظر گرفته شده است.

در سال های اخیر، کشورهای همسایه قزاقستان همانند آذربایجان و ازبکستان، الفبای خود را از سیریلیک به لاتین تغییر داده اند. این امر ارتباطات بین المللی آن ها را آسان تر می نماید.

منبع: کجارو / خبرگزاری یورونیوز

به "حروف الفبای قزاقستان از سیرلیک به لاتین تغییر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حروف الفبای قزاقستان از سیرلیک به لاتین تغییر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید