استیون اسپیلبرگ از خاتمه بندی کدام فیلم خود پشیمان و ناراضی بود و چرا؟

به گزارش وبلاگ روزنوشت، استیون اسپیلبرگ یکی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین کارگردانان تمام دوران ها است. اسپیلبرگ، سازنده فیلم های پرفروشی مانند ای تی و پارک ژوراسیک و بعلاوه درام های هیجام انگیزی مانند مونیخ و لیست شیندلر است که او را به یک اسطوره هالیوود تبدیل نموده است.

استیون اسپیلبرگ از خاتمه بندی کدام فیلم خود پشیمان و ناراضی بود و چرا؟

اسپیلبرگ بعد از فیلم پیروز آرواره ها، می خواست داستانی را زنده کند که فکر ساختن آن از دوران جوانی با او بود. این فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم بود.

ریچارد دریفوس، ملیندا دیلن، فرانسوا تروفو، کاری گافی، تری گار و باب بالابان بازیگران این فیلم بودند و موسیقی عالی جان ویلیامز بر آن نشسته بود.

من دقایق خیلی از محدودی از این فیلم را در نوجوانی از تلویزیون ایران و شبکه یک دیدم. آن موقع برنامه شب بنج شنبه شبکه یک، یک برنامه جنگ مانند بود که اختصاص به آنالیز برنامه های تلویزیون داشت و یکی از بخش های آن آنالیز جلوه های ویژه بود و به این بهانه دقایق کمی از فیلم هایی مانند جنگ های ستاره ای، ای تی و همین فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم نشان داده می شد. آرزوی تماشا کامل این فیلم ها تا سال ها برای من برآورده نشد!

بگذریم!

داستان فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم این است که…

از کلود لاکومب یوفوشناس فرانسوی خواسته شده تا گزارش هواپیماهای جنگی دربارهٔ ناپدید شدن تی.بی. ام آونجر در مأموریتی در سال 1945 و یافته شدن دوباره اش در بیابان سونورا را آنالیز و بازبینی کند.

رخدادهای شگفتی در همه جای کره زمین روی می دهد. دکتر لاکومب می کوشد آن ها را به روش دانشمندان با وجود زندگی فرازمینی پیوند دهد که از این راه در پی تماس با آدمیان است.

همزمان در دهکده ای در ایندیانا، روی نیری سیمبان شرکت برق منطقه بشقاب پرنده ای را در برابر دیدگان خود می بیند. چند کیلومتر دورتر، بشقاب پرنده ای کودکی را برابر چشمان شگفت زده و هراسان مادرش، جیلیان می رباید.

در همان هنگام که دست اندرکاران می کوشند از انتشار خبرها جلوگیری نمایند، جیلیان و روی پی در پی دچار الهامات فزاینده و روشنی می شوند دربارهٔ مکانی اسرارآمیز که در آن برخورد و ملاقات با بشقاب پرنده ها روی خواهد داد.

این فیلم باعث شد که اسپیلبرگ اولین نامزدی اسکار را برای جایزه برترین کارگردانی تجربه کند.

اسپیلبرگ علیرغم پیروزیت تجاری و توجهی که با این فیلم علمی-تخیلی کسب کرد، تاسفی هم بابت آن دارد، به ویژه در خصوص نسخه ویژه برخورد نزدیک از نوع سوم که در سال 1980 عرضه شد.

در این نسخه دوم فیلم، نزول روی نیری به جنون و وسواس کمتر متعصبانه است. با این حال، تغییری که استیون اسپیلبرگ را آزار می دهد این است که او سکانسی برای فیلم درست نموده بود که قصد نداشت از آن استفاده کند.

از آن سو کلمبیا پیکچرز مشکل اقتصادی داشت و از اسپیلبرگ می خواست که برای تحویل شتاب کند.

پس از پیروزیت در اکران، کلمبیا پیکچرز با اسپیلبرگ قراردادی بستند که به او اجازه می داد برخورد نزدیک از نوع سوم را هر طور که صلاح می داند، دوباره ویرایش کند.

همین امر باعث شد که آنها اجازه یابند از سکانس حذف شده و استفاده نشده استفاده نمایند، سکانسی که در خاتمه این نسخه از فیلم از آن استفاده شد.

کلمبیا می خواست از نسخه نو برای بازاریابی و فروش بیشتر نسخه های VHS و دیسک لیزری استفاده کند.

در این سکانس نمایی از داخل سفینه بیگانه ها از داخل نشان داده می گردد. چیزی که اسپیلبرگ اصلا نمی پسندید و اعتفاد داشت که متناسب با فیلم باید همه چیز در هاله ای از رمز و راز باقی می ماند.

اما او با قرارداد موافقیت نموده بود و به اعتفاد خودش این بزرگ ترین اشتباه دوران حرفه ای بوده است.

دقیقا به همین علت است که نسخه سوم این فیلم هم درست شده که نسخه ترجیحی اسپیلبرگ است و در سال 1998 منتشر شده. نسخه موسوم به فاینال کات یا برش نهایی برخورد نزدیک از نوع سوم.

من خودم این صحنه را تا امشب ندیده بودم و خب، پس از تماشاش به کارگردان حق می دهم که این سکانس را اصلا دوست نداشته باشد!

منبع

منبع: یک پزشک

به "استیون اسپیلبرگ از خاتمه بندی کدام فیلم خود پشیمان و ناراضی بود و چرا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استیون اسپیلبرگ از خاتمه بندی کدام فیلم خود پشیمان و ناراضی بود و چرا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید